Low Budget Marketing: bereik maximale resultaten met minimale kosten. Marketing hoeft niet per se bakken met geld te kosten. Sterker nog: de meest effectieve marketingcampagnes kosten vaak het minste geld. Hieronder lees je welke low budget marketing acties jij kunt gebruiken voor jouw onderneming.
1. Creëer unieke content
Het creëren van content is een uitgelezen mogelijkheid om je expertise te tonen. Bedenk je welke vragen leven bij je klanten en probeer deze alvast deels te beantwoorden. Wees niet bang dat het weggeven van informatie je klanten zal kosten. Het geven van nuttige informatie zorgt er voor dat je sneller gevonden wordt, dat potentiële klanten kennis kunnen nemen van jouw expertise en goede content wordt ook nog eens snel gedeeld waardoor je bereik enorm toe neemt.
2. Zoek plaatsen met veel potentiële klanten op
Het kan veel geld kosten om een bestand op te bouwen met potentiële klanten, maar bedenk je dat op sommige plaatsen online al communities bestaan die grotendeels jouw doelgroep bevatten. Dat kan zijn op social media zoals LinkedIn, Facebook of Instagram, maar ook op forums of websites van brancheorgansaties. Je kunt bijvoorbeeld bij de laatste aanbieden om één keer in de maand een gastcolumn te schrijven over jouw praktijkervaringen. zo kom je snel in beeld bij de juiste doelgroep.
3. Werk samen met ketenpartners
Samenwerking met ketenpartners (zoals leveranciers en afnemers) kan een goede vorm van low-budget marketing zijn. Zo kan een weddingplanner werken met een vaste cateraar, die op zijn beurt weer de weddingplanner kan aanbevelen bij zijn klanten. Via deze low budget marketing actie profiteer je van elkaars klantenbestand.
4. Guerilla Marketing
Guerilla Marketing is marketing die onorthodox is, niet veel investering vergt, maar wel erg opvalt. Vaak vind je Guerilla Marketing op plaatsen waar je het niet verwacht waardoor het extra opvalt. Let er wel op dat de marketing niet overal op prijs wordt gesteld en dus ook snel verwijderd kan worden. In de afbeelding hieronder zie je voorbeelden van Guerilla Marketing.
5. Creëer ambassadeurs
Misschien wel de meest effectieve vorm van low budget marketing is het creëren van ambassadeurs. Dit betekent dat jouw huidige klanten maar ook andere mensen uit je netwerk jouw diensten en of producten aanbevelen bij anderen. Een advies van iemand die er uiteindelijk geen geldelijk gewin bij heeft zul je veel sneller opvolgen. Met andere woorden: de overtuigingskracht van een ander is veel sterker dan als de ondernemer zelf zegt hoe goed hij of zij is. Over het creëren van ambassadeurs zijn boeken vol geschreven en er zijn veel verschillende methodes om dit te bereiken, maar uiteindelijk draait het allemaal om de verwachtingen van de klant te overtreffen.
In dit artikel deelden we vijf vormen van low budget marketing. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Ook bij marketing geldt: iedere ondernemer en iedere onderneming is uniek. Je moet doen wat bij jou en je doelgroep past. Wil je meer tips en tricks over marketing met een laag budget, vul dan ons contactformulier in dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.