Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Waar vroeger nog gedacht werd dat investeringen in duurzaamheid vooral geld kosten, is tegenwoordig door meerdere onderzoeken aangetoond dat het juist voordelige effecten heeft. Op langere termijn presteren bedrijven die aan MVO doen financieel zelfs beter. Dit komt onder andere door kostenbesparing en loyalere klanten. Wat is MVO en hoe kun je het toepassen in jouw (kleine) onderneming? Solvid Ondernemen zocht het voor je uit!
Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wil zeggen dat bedrijven naast het behalen van voldoende winst ook rekening houden met de invloed die hun bedrijfsvoering heeft op de mens en op het milieu. Waar autofabrikanten vroeger nog niet keken naar hoe vervuilend de auto’s waren die zij produceerden, zie je tegenwoordig steeds meer auto’s verschijnen die beter zijn voor het milieu. De productie van deze milieuvriendelijke auto’s is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een ander voorbeeld is het in dienst nemen van werknemers die minder kansen hebben op de arbeidsmarkt.
Er zijn steeds meer consumenten die het belangrijk vinden dat de bedrijven, waar ze producten of diensten aanschaffen, hun verantwoordelijkheid richting de maatschappij nemen. Consumenten maken zich zorgen om onder andere het welzijn van mensen en om de problemen die er momenteel spelen op het gebied van milieu. Wanneer bedrijven laten zien dat ze meegaand zijn met het welzijn van de mens of activiteiten ondernemen die zorgen voor een beter milieu, voelen consumenten zich verbonden met een bedrijf. Bedrijven laten dan als het ware een stukje menselijkheid zien en veel consumenten waarderen dit.
De pijlers van MVO zijn de ‘triple p’:
- Profit
- Planet
- People
Profit betekent dat jouw bedrijf winstgevend is en is dus essentieel voor een succesvol bedrijf. Bij People kun je denken aan het creëren van werkgelegenheid, vitaliteit en welzijn van personeel en diversiteit. Planet refereert onder andere naar uitstoot, verbruik en transport. Het doel van MVO is om deze drie pijlers allemaal te realiseren.
MVO voor kleine ondernemingen
De voorbeelden die tot nu toe genoemd zijn, zijn gerelateerd aan grote bedrijven. Wanneer je een kleinere onderneming hebt is het echter ook verstandig om te kijken naar opties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De mogelijkheden op dit gebied voor kleinere bedrijven hangen af van de sector waarin het bedrijf zich bevindt. Wanneer je een restaurant hebt kun je bijvoorbeeld denken aan het minimaal verspillen van voedsel en in het geval van een kledingzaak kun je ervoor zorgen dat de kleding die je inkoopt gemaakt is door mensen die daar een eerlijk loon voor hebben gekregen. Energie besparen, afval scheiden en een divers personeelsbestand aanhouden zijn ook manieren om bij te dragen aan een betere maatschappij.
Op het oog lijken dit zeer eenvoudige initiatieven, maar toch creëren ze zeer veel goodwill bij consumenten. Wanneer je als ondernemer laat zien dat jij dezelfde zorgen deelt als zij, onderscheid je je van concurrenten die hier niet veel om geven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan uiteindelijk dus zorgen voor een groei in het aantal klanten!
Hoe kan jij MVO toepassen in jouw onderneming?
Je kunt MVO bekijken vanuit een inside-out blik of een outside-in blik.
Inside-out
Bij de inside-out blik breng je al jouw bedrijfsactiviteiten in kaart. De waardeketen van Michael Porter (zie hieronder) is hier een handige tool voor. Kijk per onderdeel hoe jij meer waarde kunt toevoegen aan de hand van de drie P’s. Je kunt al klein beginnen. Zo zou je bijvoorbeeld het energieverbruik omlaag kunnen brengen, of minder kunnen printen. Grotere stappen zijn bijvoorbeeld het investeren in vitaliteit en welzijn van je personeel, je producten duurzamer inkopen of elektrisch gaan rijden.
Outside-in
Pas je de outside-in methode toe, dan ga jij in overleg met jouw stakeholders. Een stakeholder is een belanghebbende. Deze externe partij kan zelf invloed op jouw onderneming uitoefenen, of jij op hen. Denk hierbij aan jouw medewerkers, klanten en leveranciers. Wat zijn hun verwachtingen? En hoe kun jij hierop inspelen om waarde toe te voegen voor de triple P? Dit moeten natuurlijk realistische ideeën zijn. Jij als ondernemer bepaalt uiteindelijk welke ideeën jij tot uitvoering brengt.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een kwestie van doen. Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen, of wil je met ons sparren hoe jij je onderneming meer maatschappelijk verantwoord kunt maken? Neem gerust contact met ons op!