Bedrijfsnaam kiezen

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Bedrijfsnaam kiezen

Eén van de dingen waar je goed over na moet denken als startende ondernemer is het kiezen van een goede en passende bedrijfsnaam. Wanneer je voor een verkeerde bedrijfsnaam kiest, kan dat het succes van jouw onderneming behoorlijk in de weg staan. We geven je daarom een aantal tips die je helpen bij het kiezen van de juiste bedrijfsnaam.

1: Zorg dat de bedrijfsnaam past bij hetgeen dat je aan gaat bieden
Kies een naam die bij je bedrijf past en waarbij mensen geen verkeerde associaties zullen hebben. Wanneer je als taxichauffeur aan de slag wil gaan, is het belangrijk dat de bedrijfsnaam niet geassocieerd wordt met bijvoorbeeld fysiotherapie. Kortom; voorkom verwarring.

2: Bedenk een unieke bedrijfsnaam
Let op dat je geen bestaande naam gebruikt. Hoewel er regels zijn waarmee dit eventueel toch zou kunnen, is het vaak verstandiger om voor een originele bedrijfsnaam te gaan. Wanneer andere bedrijven dezelfde naam al als merknaam of domeinnaam gebruiken kom je namelijk ook in de problemen. Via de website van de KVK kun je eenvoudig nagaan of jouw bedrijfsnaam al gebruikt wordt. Via mijndomein.nl kun je dit ook checken, waarna je de domeinnaam voor een euro vast kan leggen.

3: Ga voor een bedrijfsnaam die makkelijk te onthouden is
Succesvolle bedrijven beschikken over veel naamsbekendheid. Om naamsbekendheid te verkrijgen is het belangrijk dat klanten de naam van het bedrijf ook makkelijk kunnen onthouden. Kies daarom een naam die niet te lang of te ingewikkeld is. Een bedrijfsnaam die kort en bondig is wordt vaak beter onthouden.

4: Kies een bedrijfsnaam die geen vreemde betekenis heeft in een andere taal
Er zijn een aantal bedrijven geweest die hier geen rekening mee hebben gehouden. Deze bedrijven hebben een bedrijfsnaam gekozen die verkeerde associaties oproept in bijvoorbeeld de Engelse of de Franse taal. Doordat er veel mensen in Nederland wonen die afkomstig zijn uit een ander land en je zelf misschien de ambitie hebt om later uit te breiden naar andere landen is het verstandig om hier rekening mee te houden.

5: Let op met het gebruik van speciale tekens
Het gebruik van speciale tekens wordt gezien als een manier om een unieke bedrijfsnaam te verkrijgen. Er zijn echter een hoop tekens die niet zijn toegestaan in de bedrijfsnaam, zoals (), ?, !, *, #, en /. De volgende drie tekens mag je wel gebruiken: @, & en +.

6: Kies een bedrijfsnaam die lang meegaat
Dit klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar komt in principe neer op het feit dat het als ondernemer belangrijk is om niet voor een bedrijfsnaam te kiezen die gebonden is aan een actuele trend. Wanneer je een bedrijfsnaam kiest waarmee je inspeelt op iets wat nu erg populair of hip is, heb je kans dat dat over 10 jaar niet meer zo is. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een jaartal in de bedrijfsnaam (wat veel werd gedaan rond 2000) bestaat de kans dat mensen het in de toekomst associëren met iets wat verouderd is.

7: Zorg dat het mogelijk is om uit te breiden onder dezelfde naam
Een algemenere naam werkt vaak beter dan een hele specifieke bedrijfsnaam. Wanneer je je in eerste instantie op de verkoop voetbalschoenen gaat richten is de keuze voor “Richards Voetbalschoenen” vrij beperkt. Latere uitbreiding naar andere sportartikelen is dan lastig onder dezelfde bedrijfsnaam omdat klanten op basis van de bedrijfsnaam niet het idee hebben dat deze artikelen ook verkocht worden. In dit geval zou bijvoorbeeld “Richards Sportwinkel” geschikter zijn.

Ben je van plan om te starten met een eigen onderneming of ben je al gestart met je onderneming en loop je tegen bepaalde problemen aan? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!