De concurrentieanalyse

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is relevant voor zowel startende als gevestigde ondernemers. Door middel van een concurrentieanalyse analyseer je de belangrijkste concurrenten in je markt. Het is zeer belangrijk om je concurrentie goed in kaart te brengen, omdat je de gehele strategie van je bedrijf hierop of kan stemmen. Door een concurrentieanalyse kun je achterhalen wat de strategie van de concurrentie is, wat de sterke en de zwakke punten zijn en het geeft je inzicht in het gedrag van de concurrenten. Met deze kennis kun jij uiteindelijk het onderscheidend vermogen van jouw onderneming ten opzichte van de concurrenten bepalen. Bij een concurrentieanalyse is het niet nodig om alle concurrenten die er zijn in de branche te analyseren. Het gaat erom dat je echt de belangrijkste concurrenten analyseert. Kies voor bedrijven die zich richten op dezelfde doelgroep of dezelfde producten of diensten aanbieden binnen de regio waarin jij gevestigd bent. Nadat je belangrijkste concurrenten hebt vastgesteld zijn er een aantal zaken die je van iedere concurrent in kaart moet brengen;

1) De doelgroep van concurrenten
Op welke doelgroepen richt je concurrent zich? In hoeverre overlappen de doelgroepen waar jouw concurrenten zich op richten en de doelgroepen waar jij je met je onderneming op richt? Door dit in kaart te brengen kun je achterhalen op welke doelgroepen je het beste kunt richten. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat veel concurrenten in jouw branche zich richten op jongeren maar er weinig concurrenten zijn die producten of diensten aanbieden voor mensen van middelbare leeftijd of ouderen, is het erg interessant om je hier met je bedrijf op te richten. Het is dan wel belangrijk dat de diensten of producten van jouw onderneming interessant zijn voor deze doelgroepen.

2) Het aanbod van concurrenten
Vervolgens kijk je naar de producten of diensten die worden aangeboden door de concurrentie. Zijn jouw diensten of producten onderscheidend, of zijn er veel concurrenten die hetzelfde aanbieden? Wanneer je producten of diensten niet onderscheidend zijn is het belangrijk om te beseffen dat je je zult moeten onderscheiden op andere punten. Dit kun je doen door producten sneller te leveren, of bij je dienstverlening meer oog te hebben voor persoonlijke aandacht dan de concurrentie.

3) De prijs van concurrenten
Wat is de prijs die de concurrenten hanteren? Is dit hoger of lager dan de prijs die jij voor je producten of diensten vraagt? Is dit lager, dan is het één van de punten waarop jij je onderscheidt van de concurrentie! Is het hoger, bedenk dan goed waarom klanten meer betalen voor jouw producten of diensten. Denk opnieuw aan bijvoorbeeld een snellere levering of hogere kwaliteit van dienstverlening.

4) Voordelige kenmerken van concurrenten
Achterhaal punten van je concurrenten die jij goed vindt. Plaatsen ze bijvoorbeeld veel referenties op de website van tevreden klanten, of bieden ze hun klanten een optimale service? Dit zijn punten waar je lering uit kunt trekken en indien dit mogelijk is kunt toepassen voor jouw eigen onderneming.

5) Nadelige kenmerken van concurrenten
Wat zijn zaken die jij sowieso anders zou doen dan je concurrenten? Hanteren ze bijvoorbeeld een veel te hoge prijs voor hun producten of service, of hebben ze nauwelijks google recensies waarbij ze voor minder vertrouwen in hun onderneming zorgen bij potentiële klanten? Op basis van deze punten kun jij het onderscheidend vermogen van jouw onderneming bepalen.

Wil jij je eigen onderneming beginnen en een concurrentieanalyse uitvoeren maar loop je tegen bepaalde vragen aan, of heb je al een eigen onderneming en heb je moeite met het bepalen van je onderscheidend vermogen? Neem gerust contact met ons op!