De klantreis
22 juli 2020
Klantreis

Elke ondernemer wil dat zijn klant centraal staat. Maar hoe overtref jij de verwachtingen van jouw klant? Hoe kom jij aan écht tevreden klanten? Het maken van een klantreis is cruciaal als jij wil weten wat de klant ervaart vanaf het eerste contactmoment tot verkoop. Het doel is om jouw potentiële klant te begeleiden zodat hij of zij daadwerkelijk voor jou gaat kiezen. Door jezelf te verplaatsen in je klant, kun jij inspelen op kansen. Zo maak jij het verschil. Benieuwd waar je aan moet denken? Wij leggen de stappen van de klantreis graan aan je uit!

Stap 1: de klant is nog onbekend met jouw onderneming
Eigenlijk is dit stap 0. De klant kent jou nog niet. Hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw potentiële klant kennis met je maakt? Heb jij een goede website met een duidelijk doel? Ben jij actief op Social Media? Zorg dan dat je de kanalen inzet waarop je doelgroep zich het meest bevindt. Daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van je netwerk. Vrienden, kennissen en familie kunnen jou namelijk voorstellen aan potentiële klanten.

Stap 2: het eerste contactmoment
Het eerste contact tussen jou en de klant. Bepaal van te voren voor jezelf wat het doel is van het contact tussen jou en de klant. Welke vragen ga je stellen? Jij wil jouw klant steeds een stapje verder begeleiden, zodat de klant ook daadwerkelijk voor jou kiest. Een gratis weggever is hier ideaal voor. Zo laat jij je potentiële klant jouw expertise alvast ervaren en is de stap naar verkoop makkelijker te realiseren.

Stap 3: het probleem van de klant achterhalen
De klant heeft jouw weggever ontvangen of aangevraagd. Nu is het cruciaal dat jij het probleem van de klant achterhaalt. De fout die veel ondernemers maken, is om vanuit het eigen perspectief te redeneren waar de klant tegenaan loopt. Door zoveel mogelijk vragen te stellen, kom jij erachter waar jouw klant écht behoefte aan heeft. Jij kunt jouw aanbod passend maken voor de klant.

Stap 4: Het sturen van de offerte
Zorg dat de offerte die je naar een klant stuurt alle aspecten bevat en bepaal wanneer je deze opstuurt. Zorg ook dat je je klant even na belt. Zie dit als een extra service. Je kunt vragen of de offerte ontvangen is en of er nog vragen zijn.

Stap 5A: de klant kiest voor jou
Indien de klant akkoord gaat en voor jou kiest, is het belangrijk dat je de klant de bevestiging geeft dat hij of zij de goede keuze heeft gemaakt. Stuur nogmaals een mail met de voordelen of een referentie. De klant zal zekerder zijn van zijn zaak en het fijn vinden dat jij deze extra aandacht geeft. Daarnaast is het erg belangrijk om de verwachtingen van jouw klant te overtreffen. Kun jij sneller leveren? Kun je meer bieden? Kun je extra kwaliteit geven? Denk goed na wat je belooft! Wanneer jij belooft binnen 3 weken iets te leveren, zal de klant dit als extra service zien als jij dit binnen 2 weken al kunt. De klant zal verbaasd zijn in positieve zin.

OF

Stap 5B: de klant kiest niet voor jou
Indien de klant besluit niet voor jou te kiezen, is het belangrijk om te weten waarom. Wat was de reden? Was het een geldkwestie? Voelde de klant geen klik? Van deze feedback kun jij als ondernemer veel leren! On top of mind blijven bij de klant? Bel na een verloop van tijd nog eens terug om te vragen of de persoon al van zijn probleem af is. Zo niet, stel nog eens voor om een kop koffie te drinken.

Stap 6: Einde traject
Als het traject klaar is, is het belangrijk om nog van je te laten horen. Bel de klant na verloop van tijd op om te vragen hoe het gaat. Ook is het belangrijk een referentie of aanbeveling te vragen. Zo kom jij opnieuw in contact met potentiële klanten en begint de reis opnieuw.

Nogmaals, de klantenreis is ideaal om jezelf te verplaatsen in de klant en op die manier de verwachtingen die hij of zij heeft te overtreffen. Wil jij ook stappen maken met je bedrijf? Onze experts hebben jarenlange ervaring. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Al meer dan vijftien jaar begeleidt Solvid Ondernemen (startende) ondernemers in het hele traject naar een succesvolle onderneming. Van jouw idee, tot een solide onderbouwing op papier, tot de aanvraag van de financiering en de verwezenlijking van jouw droom. 

Contact

 

Solvid Ondernemen B.V. 

Ringbaan Oost 116b

5013 CD Tilburg

+31 (0)13 711 51 43

info@solvidondernemen.nl