Een netwerk opbouwen, hoe doe je dat?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Een netwerk opbouwen is zeer belangrijk om te kunnen groeien met je onderneming. Succesvolle ondernemers maken namelijk allemaal gebruik van hun netwerk. In je netwerk zitten alle mensen of organisaties die je kent. Jouw netwerk kent en vertrouwd jou waardoor zij jou eerder zullen helpen met jouw onderneming. Het is daarom belangrijk om een netwerk op te bouwen. Maar hoe doe je dit? In deze blog vertellen wij jou hoe jij een netwerk kunt opbouwen, waarmee je kunt groeien met jouw onderneming.

Breng je netwerk in kaart

De eerste stap om een netwerk op te bouwen is het in kaart brengen van je netwerk. Jouw netwerk is vaak veel groter dan je zelf denkt. Maak een lijstje familie, vrienden, (ex) collega’s, klanten, kortom alle mensen en organisaties die jij kent. Begin bij je familie en vrienden. Kijk eens naar je contacten in je telefoon en je volgers/ vrienden op social media. Breng de mensen en organisaties die het meeste baat zullen hebben bij jouw product of dienst in kaart. Kijk ook naar de mensen en organisaties die een – voor jou interessant – netwerk hebben. 

Stel ook doelen om een netwerk op te bouwen. Streef naar minimaal 100 netwerkcontacten en probeer dit lijstje daarna iedere week met 10 netwerkcontacten uit te breiden.

Een netwerk opbouwen door aan te sluiten bij groepen, branche- en beroepsverenigingen

Om een netwerk op te bouwen is het belangrijk dat je iedere week streeft naar het uitbreiden van je netwerk. Je kunt je netwerk uitbreiden door aan te sluiten bij bijvoorbeeld Facebook en LinkedIngroepen waar jij waarde kunt bieden. Dit kunnen groepen zijn met bijvoorbeeld branchegenoten.

Om een netwerk op te bouwen kun je je ook aansluiten bij een lokale ondernemersclub. De kans is groot dat deze ondernemers ook een groot netwerk hebben, waarvan jij gebruikt kunt maken om een netwerk op te bouwen.

formuleer doelen bij het opbouwen van een netwerk

Een netwerk opbouwen door contact te onderhouden

Het onderhouden van contact met je netwerk is ook belangrijk om een netwerk op te bouwen. Biedt waarde aan je netwerk en laat je dankbaarheid zien wanneer jouw netwerk je heeft geholpen bij bijvoorbeeld het binnenhalen van een nieuwe klant. Door waarde te bieden en je dankbaarheid te laten zien zal jouw netwerk je onthouden en je graag vaker helpen.

Stel ook bij het onderhouden van contact met je netwerk doelen. Vraag jezelf af wat je wil bereiken met jouw netwerk. Wil je vanuit bepaalde netwerkcontacten bijvoorbeeld meer klanten krijgen of wil je bij een organisatie binnenkomen? Maak dit voor jezelf duidelijk. Maak voor jezelf ook duidelijk hoe je het contact met bepaalde netwerkcontacten gaat onderhouden. Ga je contact onderhouden met bepaalde netwerkcontacten op bijvoorbeeld evenement en/of bij jouw sportclub en/of doe je dit op social media? Vraag jezelf af waar je in contact komt met jouw netwerkcontacten. Door dit duidelijk te maken kun jij effectief een netwerk opbouwen.

Om een netwerk op te bouwen is het ook belangrijk dat je actief bent in de Facebook en LinkedIngroepen waar je in zit. Door actief te zijn en waarde te bieden binnen deze groepen creëer je de gunfactor. Deze branchegenoten hebben ook een netwerk, waarvan jij waarschijnlijk ook gebruik kunt maken omdat zij jou graag helpen omdat jij hen ook hebt geholpen. Stuur de mensen die in dezelfde Facebook- en LinkedIngroepen zitten als jij een vriendschap/ connectieverzoek. Door deze mensen toe te voegen ga jij een groot netwerk opbouwen.

Je kunt ook contact onderhouden met je netwerk door gratis content aan te bieden. Maak bijvoorbeeld content over jouw expertise en deel deze gratis binnen jouw netwerk. Naast dat je gratis content aan kunt bieden om een netwerk op te bouwen laat je ook jouw expertise zien met de content.

Een netwerk opbouwen met jouw elevator pitch

Een elevator pitch zal jou helpen om een netwerk op te bouwen. Wanneer jij je netwerk vraagt om je ergens bij te helpen moet het voor hen wel duidelijk zijn waar ze jou precies mee kunnen helpen. Je kunt duidelijk vertellen waar jouw netwerk je mee kan helpen door een elevator pitch te maken. Met een goede elevator pitch geef je antwoord op de volgende 6 vragen:

  1. WAT doe je? Benoem dit zo duidelijk en specifiek mogelijk.
  2. Voor WIE doe je dit? Wees hier ook zo specifiek mogelijk (geslacht, leeftijd, regio, interesses etc.)
  3. Welke UITDAGING heeft jouw doelgroep? Welke uitdagingen en/of wensen heeft jouw doelgroep?
  4. Welk RESULTAAT bereik jij? Wat is het resultaat voor de klant van jouw product of dienst? Welk probleem los jij op?
  5. Wat is jouw ONDERSCHEIDEND vermogen? Waarin is jouw bedrijf uniek vergeleken met de concurrentie?
  6. Wat is je WEGGEVER? Benoem hier iets wat jij gratis weggeeft om kennis te maken met de klant.

Wanneer jij antwoord weet te geven op deze 6 vragen weet jij en degene aan wie jij dit verhaal overbrengt precies wat jij met jouw onderneming doet. Hierdoor weet jouw netwerkcontact bijvoorbeeld precies wie binnen zijn/haar netwerk interessant is voor jou en kan hij/zij jou in contact brengen met die netwerkcontacten. Door de elevator pitch kan jouw netwerkcontact jou dus gemakkelijk en effectiever helpen om een netwerk op te bouwen. Je kunt deze elevator pitch bijvoorbeeld overbrengen op verjaardagen en evenementen.

Netwerk opbouwen door te pitchen op bijeenkomsten

Het opbouwen van een netwerk is iets wat waar je iedere dag mee bezig moet zijn. Ga actief aan de slag met het in kaart brengen van je netwerk en het onderhouden van contact met je netwerk om de doelen die je hebt gesteld te behalen.