Hoe val ik op met een goede elevator pitch?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Een goede elevator pitch is zo kort dat je hem zou kunnen houden in de tijd dat een lift van de onderste naar de bovenste verdieping schuift. Alleen hoe schrijf je die elevator pitch, en hoe zorg je ervoor dat hij opvalt? Dat zijn vragen die wij met enige regelmaat krijgen bij Solvid Ondernemen. In dit artikel geven we je de handvatten om zelf een goede elevatorpitch op te stellen.

Hoe schrijf ik een goede elevator pitch?

Een elevator pitch is een kort verhaal over jouw bedrijf dat je kunt presenteren aan anderen. Maar wat vertel je allemaal in een elevator pitch?

  1. Wat doet jouw onderneming?
    In een of twee zinnen leg je kort uit wat jouw bedrijf doet. Vertel alleen jouw kernactiviteit die relevant is voor de doelgroep.
  2. Voor wie doet jouw onderneming dat?
    Wie is je doelgroep, hoe groot is deze? Hierbij geldt hoe specifieker, hoe beter. Met een goede analyse geef je aan enige kennis te hebben over de markt die je betreed. Vermijd echter uitspraken als: ik heb slechts 1% van de markt nodig om succesvol te zijn.
  3. Welk probleem lost jouw bedrijf op?
    Waar worstelen jouw toekomstige klanten op dit moment mee waar jij ze bij gaat helpen. Vaak is het sterk om hier je pitch mee te beginnen. Je schetst een probleem wat iedereen herkent en dan draag je uiteraard zelf de oplossing aan.
  4. Op welke manier los je dit probleem op?
    Het liefst op een manier waarop de concurrenten dat niet doen of kunnen. Het gaat hier dus om het onderscheidende vermogen, waarom gaat de klant naar jou in plaats van naar de concurrent?
  5. Wat is jouw weggever?
    Sluit de pitch af met jouw gratis weggever. Het stelt een potentiële klant in staat om op een gratis en laagdrempelige manier kennis te maken met jou en jouw dienstverlening of product. Tevens maakt deze weggever het voor anderen gemakkelijker om jou aan te bevelen.  

Hoe zorg ik dat mijn elevator pitch opvalt?

Er zijn meerdere tips om een elevator pitch te laten opvallen. De pitch is het beste als hij tussen 6 en 8 regels lang is en het voor de ontvanger duidelijk is hoe hij/zij jou verder kan helpen (al dan niet door zijn/haar netwerk te raadplegen). Om het netwerk te kunnen raadplegen, is het noodzakelijk dat de ontvanger precies weet naar wie je opzoek bent. Heb je dus meerdere dienstverleningen of meerdere doelgroepen, zorg dan voor verschillende elevator pitches die je op meerdere momenten kan inzetten. Zorg ervoor dat de pitch makkelijk vertaalbaar is naar het netwerk van de ontvanger, vermijd dus vakjargon en praat duidelijk en rustig. Kijk de ontvanger ook aan, heeft hij/zij de zoekvraag wel echt begrepen? Met een goede elevator pitch bereik je in één gesprek misschien wel 250 mensen, je praat namelijk tegen het gehele netwerk van de ontvanger.

Concrete voorbeelden voor een goede elevator pitch

“Ik zit in wasgoed” is niet specifiek genoeg als kernactiviteit. Beter is: “Ik lever wasmachines op leasebasis aan bijvoorbeeld studentenhuizen en zorginstellingen”. Een klant die opzoek is naar een lease wasmachine zal eerder naar jou toe gaan als het duidelijker is dat jij daarin gespecialiseerd bent. Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende voorbeeld: je bent een topsporter en raakt geblesseerd. Zou jij dan eerder naar een algemene fysiotherapeut gaan of een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in topsporters?

Een voorbeeld van een concrete doelgroep is: Mensen die last hebben van een burn-out in de regio van Tilburg. Om jouw doelgroep te specificeren kun je bijvoorbeeld denken aan: welke leeftijd heeft jouw doelgroep en in welke regio wonen ze?

Tot slot: ben zelfverzekerd. In plaats van “ik wil klanten een goed gevoel geven als ze weggaan”, gebruik “Mijn klanten hebben een goed gevoel als ze weggaan”.

Concrete tips om een goede elevator pitch te houden

  • Hoe persoonlijker en gerichter je de elevator pitch maakt, hoe beter het resultaat. Vertel bijvoorbeeld een anekdote over waarom je op dit idee bent gekomen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw pitch qua stijl past bij jou als persoon.
  • Zet de elevator pitch op papier, maar leer het niet te letterlijk uit je hoofd. Probeer het als leidraad te gebruiken in gesprekken. Je pitch is net als jijzelf en jouw onderneming aan verandering onderhevig. Pas je pitch dus ook met enige regelmaat aan. Zo speel je niet alleen beter in op het publiek voor je maar zorg je er ook voor dat je pitch geen ingestudeerde oefening wordt.
  • Heeft jouw pitch een concrete klant opgeleverd in het netwerk van de ontvanger? Bedank de ontvanger die jou geholpen heeft. Hij/zij voelt zich gewaardeerd, en de kans is groter dat hij/zij dit in de toekomst nog eens zou doen.

Voorbeeld elevator pitch Solvid Ondernemen

Uiteraard kunnen wij nu niet achter blijven met onze eigen elevator pitch. De volgende elevator pitch is gericht op één van onze doelgroepen: startende ondernemers die tips zoeken om succesvol te starten.

Solvid voorziet ondernemers van advies over alle facetten van het ondernemerschap (wat doen we). Dit doen we voor serieuze startende ondernemers die tips zoeken om succesvol van start te gaan met hun bedrijf en hierin willen investeren (voor wie doen we dat). Als starter zijn er allerlei vraagstukken en die kunnen een belemmering vormen om voortvarend van start te gaan met de onderneming (welk probleem lost dat op). Door starters te adviseren en met ze te sparren vinden we gezamenlijk oplossingen voor deze vraagstukken en zorgen we ervoor dat een ondernemer succesvol van start gaat (welk resultaat levert dat op voor de klant). Doordat wij over adviseurs beschikken die al vele ondernemers succesvol hebben geholpen en veel kennis in huis hebben het ondernemerschap, zijn we in staat om alle vraagstukken te verhelpen en succes te garanderen (wat is ons onderscheidend vermogen). Tijdens een gratis strategiegesprek bekijken we wat we specifiek kunnen betekenen en geven we meteen bruikbare tips aan de ondernemer (wat is onze weggever).

Heel veel succes met het opstellen van je eigen elevator pitch! Probeer de pitch op papier te zetten en vraag vooral feedback, een goede elevator pitch is namelijk een heel belangrijke basis voor jouw onderneming. Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw elevator pitch? Of andere vragen over het verkrijgen van financiering. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.