Succesvol ondernemen: het financiële plan

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Een financieel plan maken is niet zo eenvoudig als je dit nog niet zo vaak of misschien wel nog nooit gedaan hebt. Toch is het ontzettend belangrijk om vóór de start van je nieuwe bedrijf een aantal zaken op een rijtje te zetten. Wist je namelijk dat: 52% van de ZZP-ers en 62% van de MKB-ondernemers te maken krijgt met ongewenste financiële situaties? Met deze blog helpen wij jou met het verbreden van kennis over het financiële plan, zodat ongewenste situaties voorkomen kunnen worden!

Voorbereiding

Een goed financieringsplan maken begint met de juiste voorbereiding. Vooraf is het handig om de benodigde variabelen uit te zoeken. Denk hierbij aan zaken als de inkoop-verkoop verhouding. De gemiddelde besteding per klant of de vaste lasten zoals: huurkosten, personeel, verzekeringen en een boekhouder. Sommige zaken weet je wellicht uit ervaring, maar het meeste kun je ook online vinden bijvoorbeeld in rapporten van banken of brancheorganisaties.

Onderdelen van een financieel plan

Succesvol ondernemen begint altijd bij het opstellen van een ondernemingsplan. Een ondernemingsplan bestaat onder andere uit een beschrijving van jouw idee, doelgroep, marketingplan én financieel plan. Het financiële plan, ook wel financieringsplan genoemd, bestaat in ieder geval uit vier onderdelen:

1. Privébegroting

Het eerste onderdeel van een financieel plan is een privé begroting. Het is raadzaam om alle privé uitgaven duidelijk zichtbaar te hebben. Op basis van deze begroting krijg je concreet welk bedrag je minimaal per maand aan inkomsten uit je onderneming nodig hebt om aan de privé verplichtingen te voldoen.

2. Investeringsbegroting / financieringsbegroting

Vaak heb je voor de start van je onderneming een financieringsbehoefte. Dit zijn dus niet de maandelijkse kosten maar éénmalige aankopen die je vervolgens jarenlang wil gaan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan inventaris, een bedrijfsauto of een verbouwing. Door het aanvragen van offertes bij verschillende partijen kun je er achter komen wat je plannen ongeveer gaan kosten. Op de investeringsbegroting neem je daarnaast ook enkele andere posten mee. Zoals de beginvoorraad en het benodigde werkkapitaal om eventuele aanloopverliezen of betalingstermijnen te overbruggen. Uiteindelijk blijkt uit de investeringsprognose hoeveel geld je daadwerkelijk nodig hebt voor het realiseren van je plannen. De financieringsbegroting geeft aan welke financieringen nodig zijn om deze investeringen te betalen: dit zijn eigen financiële investeringen, maar eventueel ook externe financiële investeringen.

3. Liquiditeitsbegroting

De liquiditeitsprognose is noodzakelijk om uit te rekenen hoeveel werkkapitaal je nu precies nodig gaat hebben. De liquiditeitsprognose gaat namelijk uit van kasstromen. Oftewel: wanneer komt het geld binnen en wanneer gaat het eruit. Het derde onderdeel van het financieringsplan is een liquiditeitsbegroting. Deze begroting is het maandelijks overzicht van alle inkomsten en uitgaven in je onderneming. Elke euro die omgaat in de onderneming komt in dit overzicht naar voren, ook bijvoorbeeld BTW en privé onttrekkingen. De liquiditeitsbegroting laat dus zien of je op elk moment aan je financiële verplichtingen kan voldoen.

4. Exploitatiebegroting

Het laatste onderdeel van het financiële plan is een exploitatiebegroting. De exploitatiebegroting volgt uit de liquiditeitsbegroting, het is namelijk een jaaroverzicht van alle 12 maanden liquiditeitsbegroting bij elkaar opgeteld. Deze begroting geeft dus weer welk resultaat je verwacht met de onderneming te behalen. De winst die hieruit komt, moet genoeg zijn om belastingen te betalen, privé onttrekkingen te doen en eventuele aflossingen te betalen.

Het financiële plan opgesteld, en nu?

Na het opstellen van deze vier begrotingen heb jij een beter financieel inzicht. Dit inzicht helpt je bij het nemen van beslissingen en laat zien hoe je onderneming er voor staat. Ook na het opstellen van dit inzicht is het van belang om de financiën goed bij te houden. Dit is niet alleen de taak van de boekhouder, maar als ondernemer is het belangrijk om ten alle tijden op de hoogte te zijn van het financiële overzicht. Zorg dat jij aan het roer van jouw onderneming blijft!

Heb je problemen met het opstellen van (een van deze) begrotingen? Solvid Ondernemen helpt je hier graag bij! Onder andere door uitleg via video’s en templates, kunnen we samen een goed financieel plan opstellen. Interesse? U kunt hiervoor contact opnemen met ons via het contactformulier op deze pagina of door ons te bellen op 013-7115143 (op werkdagen tussen 9.00 en 17.30).