Hoe haal ik meer uit Facebook?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Hoe boost jij jouw Facebook pagina? Facebook bestaat al erg lang en heeft veel gebruikers, toch zijn veel van de mogelijkheden van Facebook onbekend voor ondernemers. Veel mensen denken dat je alleen meer bereik op Facebook kan krijgen door betaalde advertenties. Dat is echter niet waar! Solvid ondernemen helpt je graag bij het boosten van jouw Facebookpagina.

Stel je Facebookbedrijfspagina in

Een belangrijke eerste stap om meer te halen uit Facebook is het instellen van een bedrijfspagina voor jouw onderneming. Dit kun je ook makkelijk doen door je eigen pagina om te zetten naar een bedrijfspagina, je vrienden worden dan automatisch “volgers” van jouw onderneming. Bij een bedrijfspagina heb je namelijk geen vrienden meer, maar volgers. Het volgen van een onderneming is een stuk laagdrempeliger dan een ondernemer als vriend toevoegen. Verder kunnen deze volgers reviews achterlaten op jouw bedrijfspagina. Hierdoor kunnen potentiële nieuwe klanten meteen zien hoe anderen jouw onderneming beoordelen.

Tot slot kunnen volgers ook “inchecken” op jouw bedrijfspagina. Heb jij bijvoorbeeld een koffiebar? Dan kunnen klanten aangeven dat ze een lekker kopje koffie hebben gedronken bij jouw bar. Vrienden van deze klant kunnen dan via zijn/haar pagina direct naar jouw bedrijfspagina. Inchecken zorgt direct voor meer bereik op Facebook en is dus een hele goede manier van gratis reclame.

Vul je Facebookbedrijfspagina aan

Facebook bedrijfspagina Solvid Ondernemen
Facebook bedrijfspagina Solvid Ondernemen

Zoals gezegd heeft een Facebookbedrijfspagina veel voordelen en zorgt er dus direct voor dat jij meer uit Facebook haalt. Alleen wat staat er op een goede Facebookbedrijfspagina?

Stap 1: Stel een goede profielfoto in

Een profielfoto kan het logo van jouw onderneming zijn zodat mensen meteen jouw bedrijf herkennen. Bij een kleine onderneming werkt het soms net zo goed om jouw persoonlijke profielfoto te gebruiken. Een persoonlijke profielfoto zorgt ook voor herkenning, daarnaast geeft het een warm en vertrouwd gevoel.

Stap 2: Maak een bijpassende omslagfoto.

Zorg voor een mooie en professionele omslag. Denk bijvoorbeeld aan een foto van jouw onderneming of kantoor. Dit is ook een plek om jouw missie of slogan te laten zien.

Stap 3: Vul alle bedrijfsgegevens in.

Vul alle bedrijfsgegevens zo volledig mogelijk in: bedrijfslocatie, openingstijden, contactgegevens, bedrijfsactiviteiten en onder welke categorie jouw onderneming valt. Op al deze gegevens kan jij gezocht en dus ook gevonden worden. Hoe meer en duidelijker jij deze gegevens invult, hoe meer jij uit Facebook haalt. Denk tot slot ook aan het invullen van het “diensten” tabblad. Op dit tabblad kun je al je diensten los toevoegen, hier kun je eventueel ook jouw gratis weggever toevoegen.

Boost je Facebook met goede posts

Zorg dat de berichten die jij plaatst waardevol zijn voor jouw volgers. Mensen moeten willen stoppen met scrollen om jouw bericht te lezen. Zorg dus voor opvallende afbeeldingen, infographics, kleuren en “emoijs”. Wil jij écht opvallen? Post dan af en toe ook een video.

1. Weggevers

Om met de deur in huis te vallen: een van de beste content die je kunt delen is jouw gratis weggever. De stap om online iets af te nemen is vaak groot, door online iets weg te geven, verlaag jij deze drempel. Ook kan deze weggever er voor zorgen dat bezoekers toch jouw bedrijfspagina gaan volgen, wat weer zorgt voor meer bereik van jouw Facebookpagina. Denk goed na over deze gratis weggever. Zorg dat deze van toegevoegde waarde is voor mensen. In lijn met dit, doet een winactie het ook altijd goed. Zorg dat mensen jouw pagina moeten liken en de post moeten delen om iets te winnen. Je bereik zal hier van groeien.

2. Interactieve posts

Interactieve posts zorgen er niet alleen voor dat jij meer uit Facebook haalt, het zorgt ook voor betrokken klanten. Plaats bijvoorbeeld een poll in jouw post, dit is een soort van kleine enquête. Wil jij bijvoorbeeld een nieuw product toevoegen, maar weet je niet welke? Laat mensen stemmen op product A of B. Hierdoor voelen mensen zich meer betrokken en jij weet wat ze écht willen.

Een ander voorbeeld van interactieve posts zijn posts waar mensen op willen reageren. Dit zijn zinnen als “heb jij ook altijd last van …” of “heb jij nou ook zo’n behoefte aan …”. Deze kun je inzetten voor je eigen reclame. Een schoonheidsspecialist kan zeggen: “heb jij ook altijd last van onzuiverheden? Ik kan jou daarbij helpen door … “.

Tot slot kunnen posts waar mensen elkaar in willen taggen ook goed werken. Denk bijvoorbeeld aan “wie heeft dit … ook altijd?” of “wie herken jij hierin?”.

3. Persoonlijke posts

Persoonlijke posts zorgen voor binding met volgers. Bij een persoonlijke post kun je denken aan jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel, maak een foto van dat moment en plaats een bericht. Heb jij je 1e, 10e, 100e klant? Heb jij een hele lading nieuwe producten binnen? Ben jij super trots op een hele mooie review? Allemaal redenen om een leuke post te plaatsen, die een boost geeft aan jouw Facebookpagina.

Persoonlijke post Solvid Ondernemen
Persoonlijke post Solvid Ondernemen

Tijdstip van posten

Volgens onderzoek bereik je de meeste mensen op Facebook als jij post op donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag. Dit onderzoek geeft aan dat dinsdag een hele slechte dag is om te posten. De beste tijd voor jouw post is tussen 13:00 uur en 16:00 uur.

Let op, dit zijn tijden die aangeraden zijn, maar dit zijn geen gouden regels om het meeste uit je post te halen.  Wie weet zit jouw doelgroep nét niet op die tijdstippen op Facebook. Probeer het dus ook vooral uit, werken deze tijden niet? Probeer het dan bijvoorbeeld eens op een woensdag om 08:00 uur ’s ochtends, wellicht zie je in de statistieken een groter bereik bij posts op dat tijdstip.

Analyseer je posts

Tot slot is het analyseren van posts belangrijk om het maximale uit Facebook te halen. Facebook laat per post, per dag, per maand, per jaar, etc. zien hoe veel bereik jij hebt. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoe vaak jouw pagina is bekeken en hoeveel vind ik leuks je hebt gekregen. Dit betekent dat je ook kunt zien in welke maand jij het relatief het beste deed. Had jij bijvoorbeeld in april een stuk meer bezoekers jouw pagina? Dan kun je terugkijken wat je toen anders hebt gedaan in vergelijking met andere maanden, en daar vervolgens op inspelen.

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een beter idee hoe jij meer uit Facebook kan halen. Solvid Ondernemen wenst je veel succes met de uitvoering!