Onze klanten geven ons 5 van de 5 sterren
5/5

Hoe haal je het maximale uit Google Mijn Bedrijf?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Google Mijn Bedrijf is dé gratis tool om lokaal gevonden te worden. Bijna iedereen zoekt namelijk via Google Maps naar lokale ondernemingen zoals restaurants, bakkers en fietsenmakers. Google Mijn Bedrijf zorgt er onder andere voor dat jij gevonden kan worden via Google Maps.

Daarnaast geeft het potentiële bezoekers een overzicht met de belangrijkste gegevens van jouw onderneming. Toch hebben veel ondernemers nog geen Google Mijn Bedrijf aangemaakt of weten zij niet hoe ze het optimale uit deze tool kunnen halen. Wij helpen je in 6 stappen op weg om het maximale uit Google Mijn Bedrijf te halen.

Stap 1. Claim jouw bedrijf

Om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken, heb je alleen een Google-account nodig. Daarna kun je via deze website de pagina aanmaken. Als jouw onderneming al langer bestaat, kan het zijn dat er al een Google Mijn Bedrijf pagina is. Voor die pagina kun je beheerrechten aanvragen door op “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” te klikken.

Beheerrechten Google Mijn Bedrijf aanvragen
Beheerrechten Google Mijn Bedrijf aanvragen

Stap 2. Google Mijn Bedrijf profiel aanvullen én up-to-date houden

Jouw Google Mijn Bedrijf pagina is hét visitekaartje van je onderneming in Google. Vul je adres, openingstijden, telefoonnummer en website in. Houdt deze gegevens altijd actueel. Veranderen bijvoorbeeld je openingstijden (tijdelijk)? Werk deze dan bij. Het is zelfs mogelijk om ieder jaar op feestdagen automatisch andere openingstijden toe te passen. 

Daarnaast kun je ook “Categorieën” toevoegen, dit zijn zaken die je onderneming beschrijven. Hoe meer (passende) categorieën je toevoegt, hoe beter je gevonden zal worden. Tip! Kijk ook bij concurrenten, welke categorieën hebben zij toegevoegd en passen deze ook bij jou?

Verder kun je een bedrijfsbeschrijving toevoegen. Deze mag maximaal 750 tekens zijn. Schrijf kort maar krachtig je belangrijkste bedrijfsactiviteiten en doelgroep. Het makkelijkst is om een beschrijving te maken die een lange tijd kan blijven staan.

Tot slot kun je bedrijfsfoto’s toevoegen. Zorg ervoor dat dit zelfgemaakte authentieke foto’s van jouw onderneming zijn. Goede foto’s zijn een aantrekkelijke visuele samenvatting van jouw onderneming. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van je bedrijfspand (binnen én buitenkant), werknemers, je producten en/of je logo.

Stap 3. Vraag actief om Google reviews

Veel potentiële klanten maken (on)bewust keuzes op basis van online recensies. Op je Google Mijn Bedrijf pagina kunnen klanten reviews achterlaten en jij kan op deze reviews reageren. Door te reageren op recensies toon je betrokkenheid. Daarnaast kun je een negatieve review wellicht oplossen en correct afhandelen, waardoor de klant weer positief wordt over de onderneming.

Stap 4. Plaats berichten op je Google Mijn Bedrijf pagina

Google Mijn Bedrijf heeft de optie om een bericht te plaatsen over bijvoorbeeld nieuws en evenementen. Deze post mag maximaal 1500 tekens bevatten (150-350 tekens wordt echter aangeraden) en blijft zeven dagen zichtbaar. Hieronder zie je een voorbeeld van de bedrijfsvideo die Solvid Ondernemen heeft gepost:

Voorbeeld Google Mijn Bedrijf bericht van Solvid Ondernemen
Voorbeeld Google Mijn Bedrijf bericht van Solvid Ondernemen

Stap 5. Vraag en antwoord

Op jouw Google Mijn Bedrijf pagina kunnen Google-gebruikers direct vragen stellen over jouw onderneming. Deze vragen kunnen beantwoord worden door jou of andere gebruikers. De vragen kunnen bijvoorbeeld over specifieke bedrijfsactiviteiten gaan, of praktische informatie zoals: “Kun je gratis parkeren bij Solvid Ondernemen?”. 

Stap 6. Download de gratis Google Mijn Bedrijf app

Google Mijn Bedrijf heeft een gratis bijbehorende app. Met behulp van de app kun je snel bedrijfsinformatie aanpassen, berichten plaatsen en krijg je notificaties van nieuwe reviews of vragen (waardoor je snel kunt reageren). Tot slot zorgt de app ervoor dat je berichten van (potentiële) klanten kunt ontvangen. Als je de “berichtenfunctie” activeert, komt er een chatfunctie beschikbaar bij jouw bedrijfsinformatie op jouw Google Mijn Bedrijf pagina. De berichtenfunctie laat zelfs toe om een automatisch persoonlijk welkomstbericht toe te voegen, waardoor je klanten direct in de juiste beleving kunt begroeten.

Veel succes met het toepassen van het stappenplan. Kun jij extra hulp gebruiken bij jouw Google Mijn Bedrijf pagina of heb jij andere vragen over ondernemerschap? Vraag dan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan.