Hoe kom ik hoger in Google?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Ondernemingen die hoger in Google staan bij relevante zoekwoorden, hebben meer kans op website bezoekers, aanvragen en verkopen. Dat is niet het enige voordeel van hoog in Google staan: Wist je namelijk dat Google bezoekers vaak niet eens verder kijken dan de eerste vier resultaten op de eerste pagina? Om bij deze vier resultaten te komen is zoekmachineoptimalisatie nodig. Kennis over zoekoptimalisatie is essentiële kennis voor de ondernemer van de toekomst. Wij helpen jou aan de hand van deze blog om hoger in Google te komen.

1. De tool: “Google Mijn Bedrijf”

Het Google Mijn Bedrijf kader is het scherm dat meteen rechts in beeld zichtbaar is wanneer je op de naam van een onderneming zoekt:

Hoger in Google door Google Mijn Bedrijf

Dit kader aanmaken kan gratis via de “Google Mijn Bedrijf”-tool, alles wat je nodig hebt is een Google-account. Als er op jouw ondernemingsnaam gezocht wordt, verschijn jij door dit kader als eerste. Het aanmaken van je bedrijf in de “Google Mijn Bedrijf”-tool zorgt ook voor zichtbaarheid op Google Maps.

2. Hoger in Google door een lange webpagina

Hoe vaker er naar jouw website wordt gegaan, hoe hoger in Google de website komt. Verleid de bezoeker daarom met een goede titel. Dit gaat om de zogenaamde meta-titel. Deze titel komt naar voren in de zoekresultaten van Google en moet ervoor zorgen dat een bezoeker doorklikt naar de site. Gebruik voor deze titel: woorden die opvallen, cijfers, stel een vraag of gebruik humor.

Daarnaast is het belangrijk dat de pagina veel content bevat, ‘less is more’ geldt namelijk niet bij zoekmachineoptimalisatie. Je moet de zoekmachines overtuigen dat jouw website hoog in de zoekresultaten hoort te staan, omdat jouw website hetgeen is dat de bezoeker verder kan helpen. Zorg dus dat jouw website zoveel mogelijk over jouw vakgebied te vertellen heeft, uit onderzoek blijkt zelfs dat pagina’s met 1300 tot 1500 woorden het beste scoren in Google. Echter draai hier niet in door en zorg dat deze woorden niet in één lange alinea staan. Dit schrikt de bezoeker namelijk af. Zorg juist dat de zinnen en alinea’s niet te lang zijn en makkelijk leesbaar zijn voor de bezoeker door bijvoorbeeld kopjes en tekstopmaak. Probeer ook elke pagina in je website te richten op één onderwerp.

Laat tot slot je webpagina door kennissen controleren: wat vinden zijn ervan, is de opbouw duidelijk, werken alle pagina’s en is de informatie duidelijk? Verwerk deze feedback om een zo goed mogelijke pagina te maken.

3. Hoger in Google met hulp van je netwerk

Naast het helpen met het controleren van je website, kan je netwerk je ook met andere zaken helpen om hoger in Google te komen. Ten eerste kom je hoger in Google zodra meer mensen jouw website als “favoriet” hebben opgeslagen. Dit doe je door op het sterretjes rechtsboven te klikken (zie afbeelding hieronder). Vraag dus aan je netwerk of zij dit voor jou willen doen. Verder zorgt meer interactie op je website ervoor dat je hoger in Google komt. Vraag dus aan je netwerk om af en toe te reageren op geplaatste content. Je kan ook om reacties van de bezoekers vragen. Tot slot zijn klantenreviews erg belangrijk. Hoe meer google reviews jij hebt, hoe hoger je zult komen in Google.

Hoger in Google door favorieten

4. Hoger in Google door de juiste media-bestanden

Het beste is om eigen gemaakte media-bestanden te gebruiken voor je website. Mocht je toch een afbeelding/video van internet gebruiken, let dan op dat je zogenaamde “rechtenvrije media-bestanden” gebruikt. Publiceer video’s altijd via YouTube op je website, deze bestanden zijn anders te zwaar voor de webpagina. Daarnaast heeft dit als voordeel dat je via YouTube gevonden kan worden. Tot slot kun je met eigen videomateriaal ook slimme reclame maken: Wehkamp heeft hier een goed voorbeeld van. Als je zoekt op “stropdas knopen”, krijg je twee video’s van Wehkamp waarin ze hun eigen stropdassen promoten en uitleggen hoe je een stropdas knoopt. Wehkamp heeft hiermee dus nuttige informatie, helpt de bezoeker én promoot eigen producten.

5. Hoger in Google door een mobiel vriendelijke website

Er wordt meer op telefoons gezocht dan ooit tevoren. Daarom is het van groot belang dat de website ook via mobiel gebruiksvriendelijk is. Dit vindt Google zo belangrijk dat het zelfs meegenomen wordt in de bepaling van de Google ranking en dus hoe hoog je in Google komt.

6. Hoger in Google door zoekwoordenonderzoek

Dit is voor veel ondernemers een lastigste stap van zoekmachineoptimalisatie. Het is belangrijk dat je bedenkt waarop je gevonden wilt worden en uitzoekt hoeveel mensen naar deze term zoeken. Bedenk dus eerst welke behoefte of welk probleem jouw webpagina oplost. Bepaal vervolgens welke woorden een zoeker zal gebruiken als hij die behoefte of dat probleem heeft. Vraag ook aan je netwerk welke woorden zij zouden gebruiken om jouw producten of diensten te omschrijven.

Om op deze zoekwoorden gevonden te woorden, is het belangrijk dat deze zoekwoorden op jouw pagina terugkomen. Hoe vaker, hoe beter. Zorg dat het zoekwoord terugkomt in de titel en zorg dat het zoekwoord het meest voorkomende woord in het totale artikel (vooral in de eerste 100 woorden). Let echter op dat je ook variaties van het zoekwoord gebruikt of synoniemen. Google straft het namelijk af als je zomaar heel vaak het woord typt om maar hoog in Google te komen.

Zoekwoordenonderzoek

Hierboven zie je een voorbeeld van een zoekwoordenonderzoek dat wij zelf hebben uitgevoerd aan de hand van het woord ‘ondernemingsplan’. Het zou hier wenselijk zijn om ook ‘ondernemingsplan kvk’ toe te voegen, aangezien deze term een zoekvolume heeft van 260.

Zoals je hieronder ziet, kun je deze termen ook gebruiken als synoniem voor de term ‘onderneming starten’.

Hoger in Google door synoniemen

7. Hoger in Google door long tail zoekwoorden

Bij zoekwoordenonderzoek is het daarnaast belangrijk om na te denken over zogenaamde “long tail zoekwoorden”. Bij zoektermen denk je vaak aan één woord, maar het kunnen ook meerdere woorden zijn (= long tail zoekwoorden). Op deze long tail zoekwoorden wordt vaak minder gezocht, maar je hebt een stuk minder concurrentie. Het kost dus een stuk minder moeite om hoog in Google te komen. Ze zijn van belang om op te vallen tussen de concurrentie. Dit zullen we toelichten met een voorbeeld over een onderneming die analoge heren horloges verkoopt. Als je met die onderneming bovenaan probeert te komen bij de zoekwoorden “horloge”, dan wordt dat erg lastig, omdat er grote juweliers zijn en je bent niet relevant voor mensen die zoeken naar een ander soort horloge. Probeer dan dus te optimaliseren op “analoog herenhorloge”, of zelfs “Analoog herenhorloge met leren band kopen”. Dan heb je minder concurrentie op de zoekwoorden én je krijgt de juiste bezoekers op je website, die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw horloges. Probeer je zoekwoorden dus zo specifiek mogelijk in te richten.

Zoekwoordenonderzoek horloge

Zoals je hierboven ziet, ligt het aantal resultaten bij het zoekwoord ‘horloge’ op 158.000.000. Zodra je ‘analoog herenhorloge’ intypt is dit aantal al verkleind naar 465.000.

Zoekwoordenonderzoek analoog herenhorloge

Aan de hand van deze 7 tips zul je een stuk hoger in Google komen. Let op: hoe meer pagina’s van je website je optimaliseert, hoe hoger elk van deze pagina’s in Google zullen komen. Hierdoor komen meer bezoekers op je website in het geheel, wat weer bijdraagt aan hoe hoog je website op Google komt. Het is dus eigenlijk een sneeuwbal die steeds groter wordt. Dit leidt dus tot nog beter resultaat!