Hoe kom jij erachter wat jouw concurrenten online doen?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Om onderscheidend te blijven van jouw concurrent, is het belangrijk om inzicht te hebben in jouw concurrenten. Wat doen de concurrenten beter dan jij? En wat doe jij beter dan de concurrenten? Het is in de onlinewereld ook belangrijk om inzicht te hebben wat jouw concurrenten online doen en wat jij anders en/of beter kan doen. Het is lastig om het marktaandeel te vergroten of te krijgen als je niet weet wat jouw concurrentie (online) doet. Daarom ontdek je in deze blog hoe jij erachter komt wat jouw concurrenten online doen.

Jouw concurrenten online opzoeken

Online is er veel informatie te vinden over jouw concurrenten. Zo kan je bijvoorbeeld de naam van de concurrent intypen op Google om inzicht te krijgen in de concurrent. Daarnaast kan je een zoekterm in Google intypen die naar jullie zal leiden en kijken wat er gebeurt. Om inzicht te krijgen in jouw concurrenten wat zij allemaal doen en voor wie zij dat doen, kan je een kijkje nemen op hun website en sociale mediakanalen.

Google Analytics

Google Analytics is een tool waar veel bedrijven gebruik van maken. Zo kom je meer te weten over wat er op jouw website gebeurt. Het doel van Google Analytics is om een beeld te geven van onder andere inschrijvingen, contactaanvragen, boekingen, bezoekersstroom en verkeersbronnen. Je zet Google Analytics in om meer inzicht te krijgen in je doelgroep, welke marketingkanalen goed werken, hoe je je website moet verbeteren en wat wel en niet leads of omzet oplevert. Maar met Google Analytics weet je niet of je ‘goede’ websitestatistieken hebt of dat jouw website succesvol is. Met een online concurrentieanalyse krijg je inzicht in jouw concurrenten en in hoe jouw website presteert ten opzichte van jouw concurrenten.

Online concurrentieanalyse

Een online concurrentieanalyse is een methode om inzicht te krijgen in de websites van jouw concurrenten en die te vergelijken met jouw website op het gebied van content, online prestatiegegevens en websitestatistieken. Om inzicht te krijgen in jouw online prestaties ten aanzien van die van jouw concurrenten, volgen we 7 stappen.

Stap 1: Overzicht van je concurrenten

Als eerste is het handig om een overzicht te maken van jouw concurrenten. Maak een overzicht van minimaal 5 concurrenten wie ze zijn, wat ze doen, voor wie en waar ze dat doen. Zo krijg je een compleet beeld en inzicht in jouw concurrenten.

Stap 2: Websiteverkeer

Om het websiteverkeer van jouw website en van jouw concurrenten op te halen, kan je gebruik maken van Semrush. Met Semrush kun je met online tools een concurrentieanalyse uitvoeren, SEO/SEA optimalisaties ontdekken en nieuwe trefwoorden vinden. Op de site van Semrush krijg je – na het invoeren van jouw website en maximaal 4 concurrenten – een overzicht van hoeveel verkeer er naar jouw website is gekomen en krijg je inzicht in het websiteverkeer van jouw concurrenten.

Stap 3: Tweerichtingsverkeer

Nadat je inzicht hebt in het aantal bezoekers van jouw website en die van jouw concurrenten, is het belangrijk om je te richten op de statistieken die het tweerichtingsverkeer meten en die laten zien over hoe gebruikers interacteren op jouw website. Het inzicht in het verkeer van jouw concurrenten is belangrijk om jouw website nog meer te verbeteren. Door bij jouw concurrenten hun engagement statistieken af te kijken, kun je veel leren over wat wel en niet werkt op een website. Kijk ook naar individuele pagina’s, zoals de pagina met de blogs. Deze bezoekers hebben vaak een ander doel dan bezoekers van de homepage van jouw website.

Stap 4: Weet waar het verkeer vandaan komt

Het is van belang om te weten welke kanalen het meeste websiteverkeer genereren. Hiervoor kan je weer gebruik maken van Semrush. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de verschillende verkeersbronnen van jouw concurrenten. Dit kan namelijk wat zeggen over jouw doelgroep en hoe je jouw doelgroep nog beter kunt bereiken. Wordt jouw website bijvoorbeeld veelal bezocht via sociale mediakanalen en bijna niet vanuit Google? Dan weet je dat iets moet gaan doen aan de SEO-werkzaamheden van jouw website.

Stap 5: Vergelijk met jouw concurrenten

Om inzicht te krijgen welke concurrent hoger en beter scoort in de online concurrentieanalyse, is het van belang om de domeinen met elkaar te vergelijken. Bij het uitvoeren van een domeinvergelijking kijk je naar aspecten als waardering, totaal aantal pagina’s, (back)links en teksten. De domeinvergelijking geeft een indicatie van de mate van online populariteit. Daarbij wordt er gekeken naar de structuur en content van een website. Een domeinvergelijking kan je ook uitvoeren met Semrush, maar ook met Moz, Ahref en Neilpatel.  

Stap 6: Trefwoorden Analyse

Dit is de laatste stap van de online concurrentieanalyse. In deze stap krijgen we inzicht in de trefwoorden waar jouw concurrenten momenteel op ranken. Er kan bij deze stap weer gebruik worden gemaakt van Semrush. Breng de top 10 zoektermen in kaart waarop jouw website op dit moment gevonden wordt en voeg vervolgens vijf concurrenten toe en krijg inzicht in de trefwoorden waar jouw concurrenten op ranken. Verschillende trefwoorden kunnen beter worden gerankt door bijvoorbeeld blogs te schrijven met trefwoorden waar jouw concurrenten slecht op scoren. Zo zal jij meer zoekverkeer krijgen en de concurrent minder.

Wil je meer weten over het krijgen van inzicht in jouw concurrenten? Of weet je niet goed hoe je een concurrentieanalyse moet aanpakken? Vraag dan nu een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek aan!