Hoe maak je een goed werkende advertentie?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Je kunt je sales beïnvloeden door zowel een online als een offline advertentie. Denk hierbij aan een advertentie via Facebook-ads of Instagram-ads, maar ook reclameborden langs de snelweg zijn een mogelijkheid. Alleen hoe maak je een goed werkende advertentie? Je leest het hier!

Waar begin je?

Bij het maken van een advertentie hangt het succes af van veel verschillende factoren. Helaas heb je maar op een klein aantal factoren invloed: de inhoud en de vorm. Het is belangrijk dat je van te voren goed uitstippelt wat je met je advertentie wilt bereiken; naamsbekendheid, omzet verhogen, product onder de aandacht brengen, etc.

Een aantal handvatten voor een goed werkende advertentie:

  • Wat wil je bereiken?
    Bepaal vooraf wat je graag wilt bereiken met de advertentie en pas de vorm en de inhoud hierop aan.
  • Ben duidelijk.
    Zorg dat er een duidelijke boodschap zit in de advertentie die goed overeenkomt met het doel van de advertentie.
  • Denk aan de doelgroep.
    Zorg dat je iets creëert wat jouw doelgroep aanspreekt. Richt je advertentie zich op jongeren of juist op 65-plussers? Houd hier dan goed rekening en stem je boodschap erop af.
  • Aantrekkelijkheid.
    Maak je advertentie aantrekkelijk en zorg dat de advertentie eruit springt. Mensen zien dagelijks tientallen, misschien wel honderden, advertenties voorbij komen en precies jouw advertentie moet blijven hangen. Zorg dus dat de advertentie niet wegvalt in een overvloed aan andere advertenties.
  • Wees inhoudelijk.
    Zet niet teveel tekst in je advertentie en laat vooral alle onbelangrijke zaken achterwege. Zeker bij offline advertenties is het zo dat mensen vaak maar een hele korte tijd naar de advertentie (kunnen) kijken.
  • Herkenbaarheid.
    Zet je logo en naam duidelijk zichtbaar in de advertentie en zorg dat de stijl overeenkomt met de stijl van je bedrijfspagina’s op sociale media en je website, dit zorgt voor herkenbaarheid.
  • Interessant.
    Zorg dat de advertentietekst goed is geschreven zodat het boeiend is voor je publiek om het te lezen. Mocht je zelf minder sterk zijn in het opstellen van advertentieteksten kun je dit ook uitbesteden.

Waar komt jouw advertentie?

Wanneer je hebt bepaald wat de inhoud wordt van de advertentie is het logisch om vervolgens na te denken over ‘waar’ de advertentie zal worden geplaatst. Allereerst dus de vraag; wordt het online of offline?

Online adverteren

Bij online adverteren heb je eindeloze mogelijkheden. Je kunt adverteren op een groot aantal websites en platformen, bekende voorbeelden zijn Facebook, Instagram en Google.

Online adverteren
Online adverteren via Facebook Ads

Online adverteren kan op basis van verschillende prijsmodellen.

  • Je kunt adverteren met CPM (cost per mille) of te wel CPT (cost per thousand impressions). Je betaalt hierbij per 1000 weergaven.
  • Ook is CPC (cost per click) of PPC (pay per click) een mogelijkheid om mee te adverteren, hier betaal je enkel wanneer iemand op jouw advertentie klikt.
  • Tot slot is er ook CPA (cost per action of cost per acquisition) dit gebeurt veel bij affiliate marketing, er wordt enkel betaald bij een uitgevoerde actie, zoals bijvoorbeeld een inschrijving of een aankoop.

Er zijn veel verschillende manieren waarop je kunt adverteren, online adverteren bestaat niet enkel uit het plaatsen van een advertentie. Hieronder staat een opsomming van de populairste manieren van adverteren.

  • Google Adwords: deze manier van adverteren valt, logischerwijs, onder Google. Dit zijn betaalde advertenties die worden weergegeven rondom de zoekresultaten, deze zoekresultaten zijn vaak relevant voor jouw dienst of product.
  • Social-media advertenties: dit zijn advertenties die je ziet op sociale media zoals bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Het voordeel bij adverteren via sociale media is dat je heel specifiek kunt bepalen op welke doelgroep je wilt focussen.
  • Affiliate marketing: hierbij worden affiliates betaald door de adverteerder op basis van hun prestaties. Dus bijvoorbeeld door de door hen gegenereerde leads of verkopen.

Voordelen van online adverteren

  • Traditionele kanalen blijven krimpen (televisie en radio) en online blijft juist groeien.
  • Doordat je zelf kunt kiezen op welke site je wilt adverteren kun je erg specifiek je doelgroep targetten, dit is een groot voordeel ten opzichte van ‘traditionele’, en veelal, offline marketing.
  • Daarnaast heb je online veel keuze in de plaats van de advertentie.
  • Online marketing is vergeleken met adverteren via televisie en/of radio relatief goedkoop.
  • Resultaten en statistieken zijn bij online marketing erg inzichtelijk en duidelijk. Hierdoor heb je goed zicht op de prestaties van je advertentie, doorgaans is dit bij offline marketing niet mogelijk.
  • Met ieder budget kun je gebruik maken van online adverteren, omdat er veel verschillende manieren zijn waarop je kunt adverteren.

Nadelen van online adverteren

  • Online advertenties kunnen erg veel geld kosten wanneer je de advertenties niet juist hebt ingezet. Voor het opzetten van de advertenties is veel kennis vereist, als je zelf niet over deze kennis beschikt is het verstandig om dit uit te besteden of te zorgen dat je de juiste kennis opdoet.
  • Bij online advertenties is vaak een vinger aan de pols nodig, dat wil zeggen dat je altijd moet blijven letten op het functioneren van de advertentie(s) en dat je regelmatig iets moet updaten, aanpassen of optimaliseren.
  • Online advertenties worden snel weer weg geklikt.

Offline adverteren

Ondanks dat online adverteren steeds populairder wordt zijn er ook nog steeds mogelijkheden genoeg om offline reclame te maken. Denk aan:

  • Adverteren via radio en televisie
  • Reclame via lichtmasten en billboards
  • Stickers (logo’s, etc.) op een voertuig
  • Adverteren in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld op een stadsbus of bij een bushokje.
  • Folders en flyers aan huis

Wat je tegenwoordig ook veel ziet is offline reclame met een knipoog. Er wordt op een ludieke manier omgegaan met actuele situaties of maximaal gebruik gemaakt van de omgeving. Zie hieronder enkele voorbeelden!

Voorbeelden van ludieke offline advertenties
Voorbeelden van ludieke offline advertenties

Kun jij hulp gebruiken bij advertenties (en marketing) of heb jij andere vragen over ondernemerschap? Neem vrijblijvend contact met ons op!