Hoe start ik als personal trainer?

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN

Ben je klaar voor iets nieuws en zou je graag voor jezelf willen starten als personal trainer? Wij hebben een overzicht voor je gemaakt waar je moet beginnen en waar je rekening mee moet houden.

Opleiding

Iedereen kan starten als personal trainer, er is hier officieel geen opleiding voor nodig. Wel zullen mensen jou een stuk serieuzer nemen als je wel een diploma in dit vakgebied hebt behaald. Daarnaast ga jij adviezen geven aan jouw klanten op het gebied van sporten én voeding, dus het is belangrijk dat je hierin geen fouten maakt. Om aan de slag te gaan in een sportschool als personal trainer heb je wél een diploma nodig, namelijk die van Fitnesstrainer A. Hierna kun je het diploma Fitnesstrainer B halen, die geeft extra verdieping en door het diploma mag je persoonlijke training gaan geven (één op één).

Competenties

Zelf goed kunnen sporten is niet genoeg om personal trainer te worden. Hieraan zijn een paar belangrijke competenties verbonden, zoals: geduld, inlevingsvermogen, enthousiasme en creativiteit. Ga goed bij jezelf na of jij deze competenties bezit. Kun jij iemand goed blijven coachen ook al zit diegene er helemaal doorheen? Kun jij anderen enthousiasmeren? Dan is personal training wat voor jou! Begin klein, ga bijvoorbeeld goede vrienden of kennissen trainen en vraag om feedback!

Marktonderzoek

Voordat je start als personal trainer is het belangrijk om te weten of er wel vraag naar jouw dienst is. Door een marktonderzoek te doen kun je erachter komen of er behoefte is voor een personal trainer in je omgeving. Een goede tool hiervoor is de Kamer van Koophandel locatiescan.

Bekijk ook de gevestigde personal trainers in je omgeving. Hoeveel personal trainers of sportscholen zitten er al bij jou in de buurt? Door dit te bestuderen kan jij je specialiseren. Richt jij je bijvoorbeeld alleen op vrouwen of alle doelgroepen?

Ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt jou om grip te krijgen op je nieuwe praktijk en de kansen en/of uitdagingen die hierbij komen kijken. De Rabobank heeft handige formats om een ondernemingsplan in te vullen. Ook wij hebben formats hiervoor beschikbaar, neem contact met ons op voor meer informatie.

Kosten en opbrengsten

Maak voor jezelf een kostenplaatje met je inkopen, vaste lasten en variabele kosten. Bekijk wat je moet verdienen om er wat aan over te houden. Zo kan jij de prijs bepalen voor je diensten. Het is hierbij ook slim om naar concurrenten in je omgeving te kijken. Houd rekening met: kosten van het bedrijfspand, personeelskosten, inkoopkosten, afschrijvingen, verzekeringen en belastingen.

Zeker als je startkapitaal nodig hebt voor het beginnen van een praktijk en investeerders zoekt, is een ondernemingsplan belangrijk. De investeerders krijgen hierdoor een beter beeld van jouw (toekomstige) praktijk.

Begin je voor jezelf of in loondienst?

Wil je een eigen sportschool beginnen of in loondienst bij een andere sportschool? Beide hebben voor- en nadelen dus het belangrijk dat je hier over nadenkt.

Loondienst

Als je gaat werken in loondienst ben je zeker van een vast inkomen. Daarnaast word je in het begin goed begeleid en heb je gelijk al een aantal klanten. Ook hoef je zelf geen materiaal aan te schaffen, wat je veel investeringen scheelt. Daarnaast profiteer je ook van de naamsbekendheid die het merk al heeft opgebouwd. Het nadeel is wel dat je minder vrijheid hebt en niet zelf kan kiezen hoe jij je klanten wil laten sporten.

Eigen sportschool

Je eigen baas zijn geeft je meer vrijheid. Je kan zelf je uren inplannen en een eigen imago creëren. Een nadeel is dat je in het begin je eigen klanten moet werven en zaken zoals administratie, marketing, investeringen en het pand zelf moet regelen. Je zou ervoor kunnen kiezen om eerst ervaring op te doen in loondienst en hierna voor jezelf te starten.

Fulltime of parttime

Je kan ook aan de slag gaan als personal trainer naast je huidige baan, dit heeft voor- en nadelen. Zo loop je weinig risico en kan je na een tijdje er toch voor kiezen om fulltime te ondernemen. Controleer eerst of je vanuit je werkgever wel mag starten naast je baan. Nadelen van parttime ondernemen zijn dat je beperkt bent in je tijd, wat veel klanten als niet prettig zullen ervaren. Daarnaast moet je oppassen voor overbelasting wat kan zorgen voor een burn-out. Fulltime ondernemen brengt ook fiscale voordelen met zich mee, zo hoef je minder belasting af te dragen.  

Vestiging

Waar ga jij je vestigen als personal trainer? Hierin heb je meerdere opties:

  • Bij iemand thuis
  • Een eigen locatie
  • In een sportschool
  • Openluchttrainingen (zoals in het park)

In een sportschool personal training geven is het meest gebruikelijke. Dan betaal je een vast bedrag per maand aan de sportschool (200 tot 500 euro). Sommige sportscholen vragen een variabel bedrag, afhankelijk van hoeveel mensen je traint.

Je bedrijfslocatie aan huis brengt vele voordelen met zich mee. Het scheelt aan reiskosten, je hoeft immers niet op en neer te reizen naar je sportschool. Je kunt eigen werktijden bepalen en je bespaart kosten wat je anders kwijt zou zijn aan het huren of kopen van een pand.

Als je ervoor kiest een bedrijfspand te huren of te kopen krijg je fiscaal voordeel. De kosten van je bedrijfspand kan je namelijk opvoeren als bedrijfskosten. Dit is meestal niet mogelijk als je vanuit huis werkt. Als je een eigen pand wilt kopen of huren is het belangrijk om te informeren bij de gemeente over:

  • Een schoongrondverklaring
  • Bestemmingsplannen
  • Milieuvergunningen

Je kunt er ook voor kiezen om trainingen te geven in de buitenlucht. Denk hierbij aan het trainen in een parkje of in het bos. Dit scheelt veel in kosten, maar is niet altijd ideaal. Zo ben je afhankelijk van het weer, als het regent willen de meeste mensen niet graag sporten…

Brancheorganisatie

Je kunt ervoor kiezen je aan te melden bij een brancheorganisatie, zoals NL Actief. Lid zijn van een brancheorganisatie kan verschillende voordelen opleveren zoals: juridische ondersteuning, handboek personeelszaken en inspirerende bijeenkomsten!  

Samenwerkingen

Zoek samenwerkingen op! Jij bent misschien erg goed in het personal trainen van personen, maar vind het moeilijk om adviezen te geven om af te vallen. Leg contact met andere collega’s of bijvoorbeeld diëtisten waarmee jij een samenwerking kan aangaan. Klanten die komen bij een diëtiste kunnen zo naar jou doorgestuurd worden om geholpen te worden bij het trainen. Hierdoor kom je gelijk aan meer klanten. Win-win!

Samenwerkingen

Inschrijven Kamer van Koophandel

Wanneer je gaat starten moet je jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hier kan je op de website van KVK een afspraak voor maken. Inschrijven kost eenmalig €50. Benieuwd wanneer je je moet inschrijven bij de KVK? KVK hanteert hiervoor 3 criteria:

  • Je levert goederen en/of diensten.
  • Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor.
  • Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer (je geeft training in opdracht van een klant en niet aan je familie of vrienden).

Verzekeringen afsluiten

Het is belangrijk dat je goed bent verzekerd als ondernemer. Je loopt namelijk altijd risico’s op persoonlijke en bedrijfsschade. Goede verzekeringen zijn dus noodzakelijk. Denk aan een (bedrijf)aansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid en brandverzekering. Vergeet ook niet om goed je pensioen te regelen.

Een verzekering die erg belangrijk is voor personal trainers is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Je bent dan verzekerd voor een fout advies waar jij aansprakelijk voor kan worden gesteld. Eén fout advies kan al snel leiden tot een grote claim.

Administratie

Elke ondernemer staat voor twee keuzes wat betreft de administratie:

  1. Je doet de administratie zelf
  2. Je geeft de administratie uit handen

Je hebt veel tools om jou te helpen met de administratie, zoals online boekhoudingprogramma’s. Het is erg belangrijk dat jij de administratie goed geregeld hebt, dit geeft je namelijk inzicht in de actuele financiën van jouw praktijk. Ook zijn hier fiscale regels aan verbonden. Een voorbeeld hiervan is een boete van €369,- als je te laat bent met indienen van je inkomstenbelasting.

Btw en btw-aangifte

Als personal trainer vallen de werkzaamheden onder het 21% tarief.

De btw-aangifte werkt zo: in de prijs die jouw klant aan jou betaald zit btw. Deze btw moet jij betalen aan de belastingdienst. De btw die jij betaalt aan jouw leveranciers krijg je terug van de belastingdienst. Het verschil wat jij moet betalen en wat je terugkrijgt van de belastingdienst is wat je periodiek moet opgeven aan de belastingdienst.

Hieronder een rekenvoorbeeld hiervan:

  • Klant wordt door jou getraind (60 minuten) voor: €50,-.
  • In de €50,- zit 21% belasting à €10,50 btw.
  • In totaal moet je dus €10,50 btw afdragen.

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Sinds 1 januari 2020 is de kleine ondernemersregeling (KOR) veranderd. Als je besluit mee te doen met de KOR, krijg je een vrijstelling van de btw-plicht. Dit betekent dat jij geen btw hoeft te rekenen aan je klanten en je ook geen btw-aangifte hoeft te doen. Je mag meedoen met de KOR als je omzet lager is dan €20.000 per jaar. Let op: je krijgt dan ook geen btw meer terug op je investeringen en de keuze die je maakt staat vast voor 3 jaar.

Wanneer zou je wel of niet meedoen met de KOR? Dit hebben wij overzichtelijk gemaakt met een rekenvoorbeeld van personal trainers Tim en Sophie.

Tim (bedrijfslocatie aan huis)

  • Zijn omzet is € 10.000
  • Hij betaalt 21% btw = € 2100
  • Hij heeft voor € 1.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 210

Dus 2100 (btw) – 210 (voorbelasting) geeft €1890 te betalen btw. Als Tim deelneemt aan de KOR, berekent hij geen btw meer aan zijn klanten. Hij kan ook geen btw meer terugvragen.

Sophie (eigen gekochte bedrijfslocatie)

  • Haar omzet is € 15.000
  • Ze betaalt 21% btw = € 3150
  • Ze heeft voor € 20.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 4.200

Dus 3150 (btw) – 4200 (voorbelasting) geeft €1050,- te ontvangen btw. Als Sophie deelneemt aan de KOR, verliest ze het recht om btw terug te vragen. Dat is in dit geval €1050,- die zij niet meer terug kan vragen.

Voorbeeld berekening KOR
Voorbeeld berekening KOR

Tim besluit mee te doen: Hij is blij dat hij nu geen facturen meer hoeft te sturen of bonnen hoeft te schrijven. Hij hoeft ook zijn boekhouder niet meer te betalen om de kwartaalaangiften te doen. Meedoen levert hem per jaar zo’n €1890 op.

Sophie besluit om niet mee te doen: Sophie heeft bij de start van haar onderneming hoge kosten en investeringen gedaan. Haar kosten vallen onder het hoge tarief van 21%. Daardoor krijgt zij jaarlijks toch een bedrag van €1050 terug. 

Marketing

Hoe ga jij je klanten bereiken en wat wil je uitstralen met jouw onderneming? Het is goed om hierover na te denken voordat je begint met ondernemen.

Onderscheidend vermogen

Wat maakt jou anders? Waarin blink jij uit ten opzichte van de rest? Voor een ondernemers is het van groot belang te weten wat zijn onderscheidende vermogens zijn in de branche. Denk bijvoorbeeld aan prijs, aanbod, flexibiliteit, service, garantie, kennis, kunde, ervaring of netwerk. Is jouw service een onderscheidend vermogen? Benoem dit dan op de website of sociale mediakanalen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘’Klanten beoordelen onze service met een 9 gemiddeld’’.

Weggever

Wat veel mensen doen als ze een bedrijf starten of hebben is verkondigen hoe goed ze zijn. Wat veel beter werkt is als (potentiële) klanten dit zelf ervaren. Denk bij een weggever bijvoorbeeld aan een gratis proeftraining van 60 minuten of het maken van een gratis trainingsschema.

Elevatorpitch

De elevatorpitch dient als een korte introductie van jou als ondernemer en je bedrijf. Als startende personal trainer is een netwerk enorm belangrijk. Wat is een betere manier om jouw onderneming te promoten dan bij vrienden op een verjaardag of bij een voetbalwedstrijd van je kind? Door een goede elevatorpitch te bedenken en te oefenen, leg je duidelijk uit wat jij doet wanneer men dit wil weten.

Een goede elevator pitch bestaat uit:

  • Wat doe ik?
  • Voor wie doe ik dat?
  • Welk probleem lost dat op?
  • Welk resultaat levert dat op voor de klant?
  • Wat is onderscheidend vermogen?
  • Wat is je weggever?

Logo

Het eerste wat opvalt als potentiële klanten je website bezoeken: het logo. Je kunt dit laten ontwerpen door een logomaker of zelf creatief aan de slag gaan met bijvoorbeeld het programma Canva. Veel personal trainers hebben in hun logo kracht of fitnessapparatuur (zoals een gewicht) verwerkt. Daarnaast is het slim om een zwarte of rode kleur te verwerken in je logo. Deze kleur wordt veel geassocieerd met kracht en sterkte.

Website

Een website is onmisbaar voor jouw onderneming. Het is een visitekaartje en een online etalage! Een goede website speelt een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Voeg bijvoorbeeld foto’s toe van resultaten van je klanten. Maak het voor (potentiële) klanten makkelijk door een afspraakformulier toe te voegen op de website. Zorg ervoor dat je op je website tevreden klanten laat zien en reviews verzamelt, zodat het vertrouwen in jou als personal trainer wordt vergroot. Een tip voor reviews te verzamelen: geef in het begin van je onderneming 10% korting als klanten jou een review hebben gegeven.

Bedrijfsnaam

Een goede en herkenbare naam zorgt ervoor dat klanten je onthouden en gelijk weten wat je doet. Denk daarom niet te makkelijk over een bedrijfsnaam als personal trainer. Een goede naam in gedachte? Vraag vooral in je omgeving wat zij ervan vinden!

Social Media

Bij het goed inzetten van sociale media, kun je jouw onderneming een enorme boost geven. Het maakt vaak het verschil tussen falen en succes hebben. Je hoeft niet ieder kanaal te gebruiken. Het is namelijk geen must om ieder kanaal in te zetten. Dit heeft te maken met enerzijds je doelgroep en anderzijds hoeveel tijd je erin wilt steken. De bekendste sociale mediakanalen voor personal trainers zijn Instagram en Facebook. Ben jij van plan je meer te richten op jongere generatie tot de 30 jaar, dan is Instagram goed om te gebruiken. Is jouw doelgroep ouder dan 30? Dan kan je Facebook inzetten!

Social Media

Google Mijn Bedrijf

Het is ook belangrijk om voor jouw onderneming een Google mijn bedrijf aan te maken. Als je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt op Google kunnen klanten jouw reviews geven, kan je openingstijden toevoegen en wordt jouw bedrijf getoond op Google Maps. Hiernaast een voorbeeld Google Mijn Bedrijf pagina van Solvid Ondernemen. Wil jij het maximale uit Google Mijn Bedrijf halen? Lees dan deze blog van Solvid Ondernemen.

Voorbeeld Google Mijn Bedrijf
Voorbeeld Google Mijn Bedrijf

Zit jij in een uitkeringssituatie en wil je graag beginnen als personal trainer? Solvid Ondernemen helpt jou graag bij het realiseren hiervan. Vraag nu een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek aan!

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit