Korting geven, wel of niet slim?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Door het geven van korting kun je veel potentiële klanten verleiden om toch je product of dienst af te nemen. Iedereen wordt immers blij van korting, maar is dit nou altijd de juiste keuze? Zijn er geen andere, of zelfs betere, methoden waarop jij er toch in kunt slagen om je klant te overtuigen?

Waarom zou je géén korting geven?

  • Het kan klanten een erg vertekend beeld geven. Schijnbaar is er voldoende marge in de prijs meegerekend, zodat je zelfs nog een korting weg kunt geven. Je klant kan hierdoor het gevoel krijgen dat hij/zij eigenlijk te veel zou moeten betalen.
  • Korting geven biedt al snel een reden tot prijsdiscussies, je klant zal de volgende keer bijvoorbeeld ook verwachten dat je iets aan de prijs doet. Daarnaast kan het ook zo zijn dat klanten die via deze klant bij jou komen ook verwachten dat je hen een aantrekkelijker aanbod doet.
  • Je prijsniveau klopt niet. Is het écht nodig om korting te geven omdat men je anders te duur vindt? Dan is mogelijk je prijsniveau verkeerd, waarop heb je jouw prijs gebaseerd? Mogelijk valt er structureel iets te verbeteren aan de prijs.

Waarom zou je wél korting geven?

  • Afhankelijk van het product verwachten klanten als snel dat er ruimte is voor onderhandeling, denk maar eens aan producten als een nieuwe keuken of auto. Het zal zelden voorkomen dat er in die productgroepen niet onderhandeld wordt. Je moet dus kritisch kijken of het in jouw markt juist wel of niet gebruikelijk is om korting te geven. Wanneer dit wel het geval is, is het goed om dit toch eens te doen zo nu en dan.
  • Bij grote oplagen is het gebruikelijk om korting te geven, het geeft je klant een goed gevoel en mogelijk stimuleert het om een nog grotere hoeveelheid af te nemen.
  • Het kan worden ingezet om een overeenkomst rond te krijgen, als je vandaag akkoord gaat dan krijg je …% of …€ korting.

Hoe reageer je als iemand om korting vraagt?

De manier waarop je reageert is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst, kun je überhaupt korting weggeven? Wanneer dit niet zo is zul je dus anders moeten reageren op jouw klant.

1. Als je géén korting kunt geven

Wat doe je als je geen korting wilt/kunt geven? Je kunt aangeven dat je het waardeert dat de persoon interesse toont in jouw product/dienst. Vraag of jij en je klant het op andere vlakken wel met elkaar eens zijn, los van de prijs. Wanneer dit zo is kun je de vraag over de prijs ook mogelijk nog even uitstellen.

2. Als je wél korting kunt geven

Wanneer een je iemand wél korting wil geven, kun je hier wellicht nog meer uithalen. Je kunt de onderhandeling aangaan met de persoon. Wanneer je meer producten afneemt, langer mijn dienst afneemt of direct betaalt krijg je …% of …€ korting.

Hoe zorg je dat de klant niet om korting vraagt?

Hoe kun je ervoor zorgen dat een klant niet snel om korting hoeft te vragen? Het aanbieden van verschillende opties voor dezelfde/hetzelfde dienst/product. Dienst X lever je in drie varianten, oplopend in prijs en activiteiten. Product Y bied je aan in twee varianten, de basis variant en de uitgebreide variant. Hierdoor kan je klant zelf een keuze maken voor een goedkopere optie of kun je bij een vraag om korting verwijzen naar het voordeligere alternatief.

Wat moet je vooral niet doen?

Het is belangrijk om je eigen prijs te waarderen. Dat wil zeggen, besef dat jij je prijs waard bent en dat het geld kost wanneer jij een bepaalde hoeveelheid tijd besteedt aan een opdracht. Zorg dat je kosten niet groter worden dan de opbrengst door het weggeven van korting.

Begin niet te vroeg over korting. Veel ondernemers, zzp’ers en verkopers beginnen al snel over korting, terwijl dat vaak helemaal nog niet nodig is. Wanneer een klant niet benoemt dat hij per se korting wilt is het dus vaak niet nodig om er over te beginnen. Dit wordt vooral gevoed door angst en onzekerheid. Laat de klant praten en wees niet angstig voor een stilte. Probeer het maar eens bij een dure televisie: vraag naar de prijs bij de verkoper en reageer met een verbazende reactie ‘zó, dat is flink’ en blijf daarna stil. De kans is erg groot dat je met één opmerking en enkele minuten tijd al een enkele tientallen of honderden euro’s aan korting te pakken hebt.

De gouden regel binnen de sales luidt dan ook; wie als eerst begint met praten verliest.

Kun jij hulp gebruiken bij de verkoop van jouw producten/diensten of heb jij andere vragen over ondernemerschap? Neem vrijblijvend contact met ons op!