Kosten kantoor aan huis
20 mei 2020

Werkruimte aan huis? Loop de BTW niet mis!

Kantoor aan huis

Wist je dat veel ondernemers met een kantoor aan huis, kansen missen bij de btw-aangifte? Deze vergissing wordt vaak gemaakt doordat er strenge voorwaarden gelden voor het recht hebben op de kostenaftrek van een werkruimte aan huis. Deze voorwaarden gelden echter niet voor de btw-teruggave.

Kostenaftrek bij een werkruimte aan huis
Regelmatig krijgen wij de vraag of je de kosten van een werkruimte (incl. inrichting) aan huis als kosten mag aftrekken. In veel gevallen is het antwoord daarop ‘nee’. Daar kunnen we vrij kort over zijn, de meeste ondernemers, klein of groot, met een kantoor aan huis hebben geen recht op kostenaftrek voor die desbetreffende werkruimte. Dit omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen. Wil je recht hebben op kostenaftrek, dan moet je voldoen aan het zelfstandigheidscriterium. De volgende randvoorwaarden behoren hiertoe:

  • De ruimte moet een eigen voordeur hebben
  • De ruimte moet een eigen sanitair bevatten
  • De ruimte zou in de huidige staat ook als werkruimte aan een ander verhuurd moeten kunnen worden, bijvoorbeeld aan een onbekende.

Twijfel je of je recht hebt op kostenaftrek? Volg dan de rekenhulp vragen van de belastingdienst.

Loop de BTW niet mis!
De vergissing die vaak wordt gemaakt, is dat het niet recht hebben op kostenaftrek, ook direct betekent dat je de BTW ook niet kan terugvragen. Veel ondernemers lopen hierdoor BTW mis, terwijl de inkomstenbelasting en de omzet belasting niet dezelfde voorwaarden hanteren. Voor het terugvragen van de BTW worden de standaard voorwaarden hiervan gehanteerd:

  • De producten/goederen moeten zakelijk worden gebruikt
  • Er is daadwerkelijk BTW over betaald.
  • Er moet een factuur beschikbaar zijn die aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Bewaar de bonnetjes dus goed.

Btw aftrekken over de kosten van werkruimte
Wanneer je vanuit kantoor aan huis werkt, maak je waarschijnlijk ook gebruik van stroom en bijvoorbeeld het internet. De Btw over deze kosten kun je naar rato terugvragen. Dit levert niet uitzonderlijk hoge bedragen op, maar het is toch weer mooi meegenomen. Je kan er ook voor kiezen om deze Btw pas in het laatste kwartaal terug te vragen. Dan is het bedrag wat substantiëler.

Btw aftrekken over de inrichting van de werkruimte
Wanneer je voor de inrichting dingen aanschaft zoals een bureau of een nieuwe printer, kun je hier ook het btw-bedrag over terugvragen. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen bij dit soort aanschaffen is; ‘is dit aantoonbaar een zakelijke aankoop geweest’. Wanneer je die vraag met ‘ja’ kan beantwoorden, dan kun je met gerust hart de btw terugvragen.

Twijfel je nog?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of blijft er twijfel bestaan? Neem dan contact met ons
op, wij kijken vraag met je mee.

Al meer dan vijftien jaar begeleidt Solvid Ondernemen (startende) ondernemers in het hele traject naar een succesvolle onderneming. Van jouw idee, tot een solide onderbouwing op papier, tot de aanvraag van de financiering en de verwezenlijking van jouw droom. 

Contact

 

Solvid Ondernemen B.V. 

Ringbaan Oost 116b

5013 CD Tilburg

+31 (0)13 711 51 43

info@solvidondernemen.nl