Succesvol ondernemen in de 1,5 meter samenleving

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
ondernemen tijdens corona

Inmiddels is de regel om 1,5 meter afstand van elkaar te houden alweer enkele maanden van kracht, en voorlopig ziet het er niet naar uit dat deze regel teruggedraaid zal worden. Het ‘’nieuwe normaal’’, oftewel de samenleving zoals deze op dit moment in elkaar steekt, zorgt er ook voor dat veel ondernemers wijzigingen door hebben moeten voeren in hun beleid. Denk bijvoorbeeld aan de eigenaren van horecazaken die 1,5 meter afstand tussen de tafels op hun terras moeten hanteren, of aan ondernemers die looproutes in hun winkel hebben moeten aanbrengen zodat mensen niet te dicht langs elkaar lopen. Wil jij weten hoe jij als ondernemer om kunt gaan met de 1,5 meter samenleving? Wij geven je graag wat tips & tricks!

1. Hygiëne is belangrijker dan ooit
Hoewel dit in veel branches al het geval was, zoals bijvoorbeeld in beautysalons, is het belang van hygiëne door het coronavirus nog eens extra toegenomen. Klanten willen bij het afnemen van jouw product of dienst de kans om iets op te lopen zoveel mogelijk inperken. Speel hier als ondernemer dan ook op in. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bij de ingang van je winkel handgel hebt staan waarmee klanten hun handen kunnen ontsmetten. Heb je een sportschool? Dan is het belangrijk dat je voldoende schoonmaakmiddelen (desinfectiespray) aan bezoekers beschikbaar stelt zodat zij de apparaten die ze hebben gebruikt kunnen schoonmaken. Daarnaast kun je onder toeziend oog van je klant bepaalde zaken desinfecteren, bijvoorbeeld de stoel waarin je klanten helpt als schoonheidsspecialist, zodat de klant ziet dat je veel waarde hecht aan hygiëne. Wanneer jij je hygiëne op orde hebt zullen klanten vaker terugkomen en zorg je er tevens voor dat je een concurrentievoordeel behaald ten opzichte van concurrenten die minder waarde hechten aan hygiëne.

2. Breng looproutes aan in de winkel
Om de kans op besmettingen te verkleinen is het belangrijk dat mensen niet te dicht langs elkaar lopen. Als ondernemer kun je hierop inspelen door zogenaamde looproutes aan te brengen in de winkel. Door middel van looproutes zullen mensen in dezelfde stroom door de winkel lopen en neemt de kans af dat mensen elkaar op een kleine afstand moeten passeren. Deze looproutes kun je aanbrengen door bijvoorbeeld stickers met pijlen aan te brengen in de gangpaden van je winkel.

3. Bied je klanten aan om een mondkapje te gebruiken
Er zijn tegenwoordig een hoop mensen die met hun gezondheid toch liever het zekere voor het onzekere nemen. Wanneer jij een vak uitoefent waarbij 1,5 meter afstand houden erg lastig is, kun je klanten de optie bieden om een mondkapje te gebruiken. Zo is het als kapper bijvoorbeeld erg lastig om deze afstand steeds te waarborgen. Daarom zijn er veel kapperszaken die klanten de optie bieden om, wanneer zij dit willen, zichzelf te laten knippen door een kapper die tijdens de behandeling dan een mondkapje draagt. Overigens zijn er ook klanten die het niet nodig vinden dat de kapper een mondkapje draagt. Mocht je een beroep hebben waarbij afstand houden lastig is, bespreek dan van te voren met je klanten af of zij wel of geen waarde hechten aan het dragen van een mondkapje.

4. Beperk het aantal klanten in je winkel
Zorg ervoor dat het aantal klanten in je winkel niet te hoog is. Dit vergroot de kans op besmettingen en zal klanten alleen maar afschrikken. Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om het aantal klanten in de winkel te beperken. Zo kun je werken met reserveringen wanneer je een horecazaak hebt. Ook kun je een bepaald aantal winkelmandjes of winkelwagens, wat dan gelijk is aan het maximaal aantal klanten dat je in de winkel wil hebben, bij de ingang van de winkel plaatsen en het gebruik daarvan verplicht stellen. Wanneer er geen winkelmandjes of winkelwagens meer staan bij de ingang moeten klanten even wachten en zorg je er dus voor dat het maximum niet overschreden wordt.

5. Producten of diensten online aanbieden/thuisbezorgen
Door het coronavirus zijn mensen iets minder snel geneigd om de deur uit te gaan en winkels te bezoeken. Het aantal bestellingen wat mensen doen is daarentegen gigantisch toegenomen. Mensen bestellen steeds meer online en laten zaken thuisbezorgen. In plaats van dat mensen naar een kledingwinkel gaan bestellen ze hun nieuwe kleren online en in plaats van een restaurant te bezoeken bestellen mensen hun favoriete gerecht bij een restaurant en laten ze dat vervolgens thuisbezorgen. Zorg er daarom voor dat je hier als ondernemer op inspeelt en jouw producten of diensten, indien dit mogelijk is, online worden aangeboden en worden thuisbezorgd bij een klant. Het is heel belangrijk dat klanten daadwerkelijk weten dat je ze deze optie biedt. Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar alle klanten waarin je vermeldt dat je voortaan je producten ook online aanbiedt, of bel ze gewoon even op. Bedenk een manier waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Tevens is het ook zeer belangrijk dat je netwerk er van op de hoogte is, zij kunnen jou namelijk aanbevelen bij potentiële klanten en moeten dan op de hoogte zijn van hetgeen dat jij online doet. Licht daarom niet alleen je klanten, maar ook je gehele netwerk in!

Bij Solvid helpen wij veel bedrijven om met het nieuwe normaal de klantbeleving zo hoog mogelijk te houden en juist met kleine zaken kun jij als ondernemer al het verschil maken. Wil je meer weten over de manieren waarop jij als ondernemer om kunt gaan met de 1,5 meter samenleving? Neem contact met ons op!