Vijf voorbeelden van leuke weggevers

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Hoe laat je jouw potentiële klant kennismaken met je bedrijf, product, dienst of werkwijze? Met een gratis weggever! Een weggever heeft meerdere functies. Het stelt een potentiële klant in staat om op een gratis en laagdrempelige manier kennis te maken met jou en jouw dienstverlening of product. Tevens maakt een weggever het voor anderen gemakkelijker om jou aan te bevelen.  

Eerst ervaren, dan beslissen. Mensen gaan niet over één nacht ijs wanneer zij de keuze maken voor een product, dienst, bedrijf of persoon. Iemand die roept dat hij of zij fantastisch werk doet, roept over het algemeen vooral argwaan op. Wij mensen willen een product of dienst ervaren voordat we tot een aanschaf overgaan.  

Hieronder een paar voorbeeld bedrijven met hun gratis weggever

Anne – Bloemist

Anne is bloemist en levert bloemwerken voor bruiloften. Als weggever biedt zij stellen met trouwplannen een klein, gratis bloemstuk aan. Dat bloemstuk maakt Anne op haar eigen, unieke manier. De gratis weggever maakt het voor potentiële klanten gemakkelijker om Anne te overwegen als bloemist. Omdat ze deze weggever zowel in haar winkel als via haar website hanteert, maakt ze haar dienstverlening nog toegankelijker! 

Joost – Foodtruck

Joost verkoopt met zijn foodtruck zelfgemaakte poffertjes. Dit verkoopt hij op festivals en events. Zijn weggever is een gratis poffertje met bijvoorbeeld wat jam of poedersuiker. Hierdoor kunnen (potentiële) klanten kennis maken met zijn product. Veel vinden zijn poffertjes zo lekker dat ze daarna gelijk een bord kopen! 

Marleen – Personal shopper

Marleen heeft sinds kort van haar hobby haar baan gemaakt. Ze is namelijk van start gegaan als personal shopper. Ze kwam erachter dat veel vrouwen en mannen het moeilijk vinden om kleding te combineren en een eigen stijl te ontwikkelen. Om klanten kennis te laten maken met haar dienstverlening maakt ze als weggever een gratis moodboard voor iedere klant. Voorgaand gaat hier ook een gratis kennismakingsgesprek van af. In dit moodboard laat Marleen combinaties van kleding zien op basis van de input die ze kreeg tijdens het kennismakingsgesprek. 

Stanley – Schilder

Stanley is al 20 jaar schilder en sinds kort zzp’er. Om zijn expertise te laten zien aan potentiële klanten maakt hij een vrijblijvende offerte. Dit is zijn gratis weggever. Hij komt naar de klanten toe en denkt mee over wat er geschilderd kan worden en in welke kleuren dit kan zijn. Ook geeft hij eerlijk aan als er iets niet hoeft te worden geschilderd. Zo bouwt hij namelijk een geloofwaardige band op met de klant. Na het gesprek stuurt hij per mail zo snel mogelijk de offerte naar de (potentiële) klant.  

Lian – Meubelverkoper

Lian werkt in een meubelzaak met verschillende producten: stoelen, banken en tafels. Als gratis weggever geeft zij haar klanten een gratis sample mee. Als er bijvoorbeeld klanten in de winkel zijn die graag een nieuwe bank willen hebben, geeft Lian een sample mee met diverse kleuren, stoffen en patronen. Door deze samples kunnen klanten thuis goed bekijken wat ze nu echt mooi vinden. Op de samples heeft Lian ook een kortingscode gezet, zodat klanten extra gestimuleerd worden om tot aankoop over te gaan.