Onze klanten geven ons 5 van de 5 sterren
5/5

Een kapperszaak beginnen, hoe doe ik dat?

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on pinterest
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest

Wil je een eigen kapperszaak beginnen, maar weet je niet waar je moet starten? Dan is dit artikel van grote waarde voor jou. Wij hebben namelijk de stappen voor jou op een rijtje gezet, die jij moet uitvoeren om jouw droom te realiseren.

Marktonderzoek: waar begin je de kapperszaak?

Voor dat je een kapperszaak start is het belangrijk om te weten of er wel vraag naar jouw dienst is. Door een marktonderzoek te doen kun je erachter komen of er wel een behoefte is voor een kapperssalon in je omgeving. Een goede tool hiervoor is de Kamer van Koophandel locatiescan.

Ga ook de kapperszaken in de omgeving bekijken. Hoeveel mannen, vrouwen- en kinderkappers zitten er al bij jou in de buurt? Door dit te bekijken kan jij je specialiseren. Is er misschien behoefte aan een kinderkapper of een kapsalon gespecialiseerd in het knippen van krullen?

Ondernemingsplan: het begin van jouw kapperszaak.

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt jou om grip te krijgen op je nieuwe kapperszaak en de kansen en/of uitdagingen die hierbij komen kijken. De Rabobank heeft handige formats om een ondernemingsplan in te vullen. Ook wij hebben formats hiervoor beschikbaar, neem contact met ons op voor meer informatie.

Kosten en opbrengsten

Maak voor jezelf een kostenplaatje met je inkopen, vaste lasten en variabele kosten. Bekijk wat je moet verdienen om er wat aan over te houden. Zo kan jij de prijs bepalen voor je diensten. Het is hierbij ook slim om naar concurrenten in je omgeving te kijken. Houd rekening met: kosten van het bedrijfspand, personeelskosten, inkoopkosten, afschrijvingen, verzekeringen en belastingen.

Zeker als je startkapitaal nodig hebt voor het beginnen van de kapperszaak en investeerders zoekt, is een ondernemingsplan belangrijk. De investeerders krijgen hierdoor een beter beeld van jouw (toekomstige) kapperszaak.

Fulltime of Parttime

Je kan ook aan de slag gaan als kapper naast je huidige baan. Het heeft voor- en nadelen om een kapperszaak te starten naast een vast inkomen. Zo loop je weinig risico en kan je na een tijdje er toch voor kiezen om fulltime te ondernemen. Controleer eerst of je vanuit je werkgever wel mag starten naast je baan.

Nadelen van parttime ondernemen zijn wel dat je beperkt bent in je tijd, wat veel klanten als niet prettig zullen ervaren. Daarnaast moet je oppassen voor overbelasting wat kan zorgen voor een burn-out. Fulltime ondernemen brengt ook fiscale voordelen met zich mee, zo hoef je minder belasting af te dragen.

Franchisen of voor jezelf

Wil je een eigen kapsalon beginnen of je aansluiten bij een franchise? Beide hebben voor- en nadelen.

Franchise

Als je aansluit bij een franchise heb je een betere ondersteuning en begeleiding. Daarnaast helpen ze jou bij het opzetten van de kapperszaak. Marketing en Sociale Media wordt helemaal uit handen genomen. Daarnaast profiteer je ook van de naamsbekendheid die het merk al heeft opgebouwd.

Eigen kapperszaak

Je eigen kapsalon geeft je meer vrijheid. Je kan je eigen merk opzetten en inrichten hoe jij wilt. Je producten mag jezelf kiezen. Daarnaast is het niet altijd goed om mee te liften om de naamsbekendheid van het merk waarmee je wilt franchisen, denk bijvoorbeeld als er een schandaal komt. Ook kost het geld om te mogen franchisen.

ZZP’er of met personeel

Ga je zelfstandig te werk in je kapperszaak of neem je personeel aan? Een belangrijke vraag want dit heeft invloed op het totaalplaatje.

Personeel

Werken met personeel is alleen verstandig als je weet dat je genoeg omzet gaat realiseren. Wel zorgt het werken met personeel ervoor dat je meer klanten kan hanteren, en dus meer omzet kan realiseren. Let er ook op dat als je personeel gaat aannemen je te maken krijgt met de Arbowet en dat je een risico-inventarisatie moet maken. Risico-inventarisatie is een opsomming van de gevaren binnen je bedrijf met betrekking tot de veiligheid, welzijn en gezondheid van de medewerkers.

Zonder personeel

Werken zonder personeel brengt minder risico met zich mee. Daarnaast ben je flexibel en hoef je geen rekening te houden met extra kosten. Zeker in de opstartfase van jouw kapperszaak raden we aan om als ZZP’er te beginnen.

Vestiging

Waar ga jij je vestigen als kapper? Hierin heb je meerdere opties:

  • Kapperszaak in eigen pand
  • Kapperszaak bij jou thuis
  • Kapperszaak aan huis (je gaat bij mensen langs)

Belangrijk is om te kijken naar de ARBO-eisen voor kappers, het pand van jouw kapsalon heeft namelijk wettelijke eisen waaraan het dient te voldoen. Het moet een veilige omgeving zijn voor jou en je klanten. Een paar van de eisen zijn dat je stromend water moet hebben en er een goede ventilatie moet zijn.

Als je een eigen pand wilt kopen of huren is het belangrijk om te informeren bij de gemeente over:

  • Een schoongrondverklaring
  • Bestemmingsplannen
  • Milieuvergunningen

Brancheorganisatie

Voor het beroep kapper heb je geen speciale opleiding nodig. Het resultaat vinden klanten vaak veel belangrijker. Je kan ervoor kiezen om je aan te melden bij brancheorganisatie zoals ANKO, vaak vinden klanten een lidmaatschap bij een brancheorganisatie professionaliteit uitstralen. Daarnaast zal een brancheorganisatie jou als kapper ondersteunen en advies/informatie geven. De criteria voor een lidmaatschap zijn:

  • KVK-inschrijving
  • Btw-nummer
  • Legaal gevestigd
  • Je moet het kappersvak uitoefenen

Inschrijven Kamer van Koophandel: de start van jouw kapperszaak

Wanneer je gaat starten met de kapsalon, moet je jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hier kan je op de website van KVK een afspraak voor maken. Inschrijven kost eenmalig €50. Benieuwd wanneer je je moet inschrijven bij de KVK? KVK hanteert hiervoor 3 criteria:

  • Je levert goederen en/of diensten.
  • Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor.
  • Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer (je knipt in opdracht van een klant en niet je familie of vrienden).
Handtekening officieel begin van eigen kapperszaak

Verzekeringen afsluiten: een veilig begin van jouw kapperszaak

Het is belangrijk dat je goed bent verzekerd als startende kapper. Je loopt namelijk altijd risico’s op persoonlijke en bedrijfsschade. Goede verzekeringen zijn dus noodzakelijk. Denk aan een (bedrijf)aansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid en brandverzekering. Vergeet ook niet om goed je pensioen te regelen.

Administratie: inzicht in jouw kapperszaak

Elke startende kapper staat voor twee keuzes wat betreft de administratie:

  1. Je doet de administratie zelf
  2. Je geeft de administratie uit handen

Je hebt veel tools om jou te helpen met de administratie, zoals online boekhoudingprogramma’s. Het is erg belangrijk dat jij de administratie goed geregeld hebt, dit geeft je namelijk inzicht in de actuele financiën van jouw kapperszaak. Ook zijn hier fiscale regels aan verbonden. Een voorbeeld hiervan is een boete van €369,- als je te laat bent met indienen van je inkomstenbelasting.

Btw en btw-aangifte

Als kapper vallen de meeste werkzaamheden (knippen, wassen, scheren etc.) onder het 9% tarief. Het verkopen van producten is belast met 21%. Let er dus op bij prijsbepaling dat je de btw-tarief er bij in berekent.

De btw-aangifte werkt zo: in de prijs die jouw klant aan jou betaald zit btw. Deze btw moet jij betalen aan de belastingdienst. De btw die jij betaalt aan jouw leveranciers krijg je terug van de belastingdienst. Het verschil wat jij moet betalen en wat je terugkrijgt van de belastingdienst is wat je periodiek moet opgeven aan de belastingdienst.

Hieronder een rekenvoorbeeld van een btw-aangifte:

  • Klant wordt door jou gewassen en geknipt voor: €75,-. De klant koopt ook een shampoo voor €15,-.
  • In de €75,- zit 9% belasting à €6,75 btw
  • In de €15,- van de shampoo zit 21% belasting à €3,15 btw
  • In totaal moet je dus (6,75 + 3,15) €9,90 btw afdragen.

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Sinds 1 januari 2020 is de kleine ondernemersregeling (KOR) veranderd. Als je besluit mee te doen met de KOR, krijg je een vrijstelling van de btw-plicht. Dit betekent dat jij geen btw hoeft te rekenen aan je klanten en je ook geen btw-aangifte hoeft te doen. Je mag meedoen met de KOR als je omzet lager is dan €20.000 per jaar. Let op: je krijgt dan ook geen btw meer terug op je investeringen en de keuze die je maakt staat vast voor 3 jaar.

Wanneer zou je wel of niet meedoen met de KOR? Dit hebben wij overzichtelijk gemaakt met een rekenvoorbeeld van kapper John en Lisa.

John (kapper aan huis)

  • Zijn omzet is € 10.000
  • Hij betaalt 9% btw = € 900
  • Hij heeft voor € 1.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 210

Per saldo betaalt John € 690. Als John deelneemt aan de KOR, berekent hij geen btw meer aan zijn klanten. Hij kan ook geen btw meer terugvragen.

Lisa (eigen salon)

  • Haar omzet is € 15.000
  • Ze betaalt 9% btw = € 1.350 
  • Ze heeft voor € 10.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 2.100

Per saldo ontvangt Lisa € 750. Als Lisa deelneemt aan de KOR, verliest ze het recht om btw terug te vragen. Dat is in dit geval € 750 die zij niet meer terug kan vragen.

Voorbeeld berekening KOR
Voorbeeld berekening KOR

John besluit mee te doen: Hij is blij dat hij nu geen facturen meer hoeft te sturen of bonnen hoeft te schrijven. Hij hoeft ook zijn boekhouder niet meer te betalen om de kwartaalaangiften te doen. Meedoen levert hem per jaar zo’n € 690 op.

Lisa besluit om niet mee te doen: Lisa heeft wel meer omzet dan kosten, maar haar kosten vallen onder het hoge tarief van 21%. Daardoor krijgt zij jaarlijks toch een bedrag van € 750 terug. 

Marketing: de eerste klanten van jouw kapperszaak

Hoe ga jij je klanten bereiken en wat wil je uitstralen met jouw kapperszaak? Het is goed om hierover na te denken voordat je begint met ondernemen.

Onderscheidend vermogen

Wat maakt jou anders? Waarin blink jij uit ten opzichte van de rest? Voor ondernemers is het van groot belang te weten wat zijn onderscheidende vermogens zijn in de branche. Denk bijvoorbeeld aan prijs, aanbod, flexibiliteit, service, garantie, kennis, kunde, ervaring of netwerk. Is jouw service een onderscheidend vermogen? Benoem dit dan op de website of sociale mediakanalen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘’Klanten beoordelen onze service met gemiddeld een 9! ’’.

Weggever

Wat veel mensen doen als ze een bedrijf starten of hebben is verkondigen hoe goed ze zijn. Wat veel beter werkt is als (potentiële) klanten dit zelf ervaren. Denk bij een weggever bijvoorbeeld aan een gratis adviesgesprek van 15 minuten voor een knipbeurt of een gratis sample van een product die je verkoopt in je kapperszaak.

Elevator Pitch

De elevator pitch dient als een korte introductie van jou als ondernemer en je bedrijf. Als startende kapper is netwerk enorm belangrijk. Wat is een betere manier om jouw onderneming te promoten dan bij vrienden op een verjaardag of bij een voetbalwedstrijd van je kind? Door een goede elevator pitch te bedenken en te oefenen, kan je duidelijk uitleggen wat jij doet wanneer men dit wil weten.

Een goede elevator pitch bevat:

  • Wat doe ik?
  • Voor wie doe ik dat?
  • Welk probleem lost dat op?
  • Welk resultaat levert dat op voor de klant?
  • Wat is mijn onderscheidend vermogen?
  • Wat is mijn weggever?

Logo

Het eerste wat opvalt als potentiële klanten je website bezoeken: het logo. Je kunt dit laten ontwerpen door een logomaker of zelf creatief aan de slag gaan met bijvoorbeeld het programma Canva.

Website

Een website is onmisbaar voor jouw onderneming. Het is een visitekaartje en een online etalage! Een goede website speelt een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Voeg foto’s toe van jouw kapsalon zodat bezoekers een beeld kunnen vormen van jouw kapperszaak. Maak het voor (potentiële) klanten makkelijk door een afspraakformulier toe te voegen op de website. Zorg er ook voor dat je op je website tevreden klanten laat zien en reviews verzamelt, zodat het vertrouwen in jou als kapper wordt vergroot. Een tip voor reviews te verzamelen: geef in het begin van je onderneming 10% korting als klanten jou een review hebben gegeven.

Bedrijfsnaam

Een goede en herkenbare naam zorgt ervoor dat klanten je onthouden en gelijk weten wat je doet. Denk daarom niet te makkelijk over een bedrijfsnaam. Een goede naam in gedachte? Vraag vooral in je omgeving wat zij ervan vinden!

Sociale Media

Bij het goed inzetten van sociale media, kun je jouw kapperszaak een enorme boost geven. Het maakt vaak het verschil tussen falen en succes hebben. Je hoeft niet elk kanaal te gebruiken, het is namelijk geen must om ieder kanaal in te zetten. Dit heeft te maken met enerzijds je doelgroep en anderzijds hoeveel tijd je erin wilt steken. De bekendste sociale mediakanalen voor kappers zijn Instagram en Facebook. Ben jij van plan je met jouw kapperszaak meer te richten op jongere meiden tot de 30 jaar, dan is Instagram goed om te gebruiken. Is jouw doelgroep ouder dan 30? Dan kan je facebook inzetten! Hieronder een voorbeeld van een goede post op Facebook met een call-to-action. Door de call-to-action zullen klanten veel sneller klikken op een post.

Voorbeeld Facebookpost met call-to-action voor een beginnende kapsalon
Voorbeeld Facebookpost met call-to-action voor een beginnende kapsalon

Google mijn bedrijf

Het is ook belangrijk om voor jouw kapperszaak een Google mijn bedrijf aan te maken. Als je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt op Google kunnen klanten jouw reviews geven, kan je openingstijden toevoegen en wordt jouw bedrijf getoond op Google Maps. Hieronder een voorbeeld Google mijn bedrijf van Solvid Ondernemen. Wil jij het maximale uit Google Mijn Bedrijf halen? Lees dan deze blog van Solvid Ondernemen.

Google Mijn Bedrijf Solvid Ondernemen
Voorbeeld Google mijn bedrijf

Zit jij in een uitkeringssituatie en wil je graag een kapperszaak beginnen? Solvid Ondernemen helpt jou graag bij het realiseren hiervan. KLIK HIER om een gratis vrijblijvend adviesgesprek aan te vragen.